حمله به سلمان رشدی؛ او قادر به تکلم نیست

اندرو ویلی؛ مدیر برنامه‌های سلمان رشدی می‌گوید که این نویسنده به دستگاه تنفسی وصل است و قادر به تکلم نیست.blankاندرو ویلی در بیانیه‌ای گفته است: « سلمان احتمالا یک چشمش را از دست خواهد داد؛ زیرا اعصاب بازوی او قطع شده و کبد بر اثر ضربه چاقو آسیب دیده است»

سلمان رشدی؛ نویسنده شناخته شده، روز جمعه لحظاتی قبل از شروع سخنرانی اش در موسسه‌ای در شهر شاتاکووا در غرب ایالت نیویارک امریکا مورد حمله قرار گرفت.او پس از نوشتن رمان آیات شیطانی که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد، بارها از سوی اسلام‌گرایان تهدی. به مرگ شده‌ است.

پولیس هنوز انگیزه حمله و یا اتهام رسمی ضارب در این حمله را مشخص نکرده و در تلاش برای کسب حکم بازرسی کوله پشتی و تجهیزات الکترونیکی است که در محل حمله پیدا شده است.

پولیس می‌گوید هادی مطر؛ مظنون دستگیر شده، مانند هر شرکت ‌کننده دیگری به محل سخنرانی رفته و مجوز ورود گرفته بود.

به گفته پولیس مظنون روی صحنه پریده ودست‌کم یک بار به گردن و شکم سلمان رشدی، حمله کرده است.‍

آقای رشدی بعد از انتقال به شفاخانه جراحی شده و در حال حاضر زیر دستگاه تنفس مصنوعی است.

یک ویدیو که بر روی اینترنت منتشر شده لحظه هجوم مردم به صحنه در پی حمله به آقای رشدی را نشان می‌دهد و به گفته پولیس داکتری که در میان جمعیت بوده به کمک این نویسنده آمده است.

یک شاهد عینی گفته است آقای رشدی بلافاصله بعد از حمله زنده بوده و مردم می‌گفتند «نبض دارد! نبض دارد».

سیاستمداران و نویسندگان سراسر جهان حمله به سلمان رشدی را محکوم کرده‌اند. بسیاری گفته‌اند حمله به سلمان رشدی، حمله به آزادی بیان است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، این حمله را وحشتناک خواند.

کتی هوکول؛ فرماندار نیویارک، گفت امریکایی‌ها می‌خواهند مردم آزادی بیان و نوشتن حقیقت را داشته باشند.

بوریس جانسون؛ نخست وزیر بریتانیا، گفت سلمان رشدی هنگام استفاده از حقی که همیشه باید از آن دفاع کرد، با چاقو زخمی شد. اظهارات مشابهی از سوی امانوئل ماکرون؛ رییس جمهوری فرانسه بیان شد.

ایان مک یوون، رمان نویس بریتانیایی، گفت این حمله نشان دهنده حمله به آزادی اندیشه و بیان بود.

شورای مسلمانان بریتانیا هم حمله به سلمان رشدی را محکوم کرده است. در توییتی که این نهاد منتشر کرده، آمده است: «چنین خشونتی، اشتباه است و مهاجم باید به سزای عملش برسد.»

برخی نویسندگان سرشناس، از جمله استفان کینگ، نیل گیمن، جی‌کی رولینگ و نایجلا لاوسون، حمایتشان را از سلمان رشدی بیان کردند.

ناشر سلمان رشدی هم با انتشار بیانیه‌ای به جمع کسانی پیوست که حمله به این نویسنده را محکوم کردند.

مطالب مرتبط