سفیر چین: بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعال اند

وانگ‌ یو؛ سفیر کشور چین در کابل می‌گوید در حال حاضر بیش از ۲۰ گروه ترویستی در افغانستان حضور دارند.blankسفیر چین در یک نشست خبری در کابل از برخورد دوگانه امریکا با گروه‌های تروریستی انتقاد کرده و افزوده که امریکا در افغانستان همواره مشکل ایجاد کرده؛ اما پس از خروج کمک موثری برای افغانستان انجام نداده‌است.

سفیر چین از گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان نام نبرده؛ اما از حضور این گروه‌ها برای امنیت افغانستان و منطقه ابراز نگرانی کرد.

کارشناسان معتقد اند که چین بیش‌تر نگران فعالیت جنبش اسلامی ترکستان شرقی است و این ترس را دارد که این گروه در اتحاد با گروه‌های تروریستی دیگر امنیت چین را تهدید کند.

بر بنیاد گزارش‌ها، طالبان در جریان مذاکرات با پکن وعده داده‌اند که ایغورها را از مرزهای افغانستان بیرون و با جنبش اسلامی ترکستان مبارزه می‌کنند.

گفته می‌شود مقامات چین پیش از این در دیدار با سراج‌الدین حقانی؛ رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله طالبان در این مورد گفتگو کرده‌اند.

با این حال وانگ‌ یو گفته‌است که چین همچون یک همسایه، برادر و شریک خوب، با توجه به پیشنهادات توسعه‌ای و امنیت بین‌المللی، در ساختن جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت، همکاری‌های خود را با افغانستان در بخش‌های مختلف گسترش خواهد داد.

مطالب مرتبط