طالبان از چین خواست کار گشایش «دهلیز واخان» را سرعت بخشند

مقام‌های طالبان از دولت چین خواسته‌اند که کار گشایش دهلیز واخان را سرعت بخشند.

نورالدین عزیزی؛ وزیر تجارت طالبان، روز دوشنبه، ۷ قوس از دولت چین خواستار سرعت بخشیدن به کار گشایش دهلیز واخان شد و گفت: از این طریق سطح تجارت بین دو کشور افزایش خواهد یافت.

وزیر تجارت طالبان، افغانستان را «مسیری مطمئن برای ترانزیت کالاها‌» توصیف و اذعان کرده که برای گسترش مبادلات تجاری، باید زیرساخت‌های لازم در افغانستان به وجود بیاید.

این در حالی است که طالبان بر سرمایه‌گذاری چین در افغانستان بیش از هر کشور دیگری تاکید کرده؛ اما شرکت‌های چینی هنوز برای سرمایه‌گذاری اقدامی نکرده‌اند.

در همین حال، ملا برادر؛ معاون اقتصادی رییس‌الوزرای طالبان در دیدار با وانگ یو؛ سفیر چین در کابل خواهان مشارکت افغانستان در پروژه راه ابریشم شد.

طرح راه ابریشم شامل پروژه‌های عظیم زیرساختی و راه تجارت زمینی از چین تا بندر گوادر پاکستان و از آ‌ن‌جا به سوی آسیای میانه است.

بربنیاد گزارش‌ها، ناظران چینی باور دارند که یکی از علت‌های عدم تمایل چین به سرمایه‌گذاری در افغانستان، حضور شبه‌نظامیان ایغوری در افغانستان است که چین آن‌ها را تهدیدی علیه امنیت و تمامیت ارضی خود تلقی کرده و طالبان این نیروها را از خاک افغانستان بیرون نکرده اند.

مطالب مرتبط