استقبال گسترده طالبان از پیروزی اردوغان و واکنش‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی

رهبران طالبان و چهره‌های نزدیک به آن‌ها به طور گسترده، پیروزی رجب‌ طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه در دور دوم انتخابات را تبریک گفتند؛ اما این تبریکی گسترده طالبان با واکنش‌های شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

blank

در اولین لحظات پس از شمارش ابتدایی آرا که پیشتازی آقای اردوغان مشخص شد، وزارت خارجه طالبان، پیام تبریک محمد حسن آخوند؛ رییس‌الوزرای این گروه را منتشر کرد؛ این پیام با واکنش‌های تند کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

در بخشی از پیام نخست‌وزیر طالبان آمده: «پیروزی برجسته جلالتمآب رجب طیب اردوغان را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به شخص جناب اردوغان و ملت برادر و دوست ترکیه تبریک گفته، از خداوند متعال یک ترکیه قوی، با ثبات و در خدمت دين مبين اسلام که اين کشور در منطقه و جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است خواهانم.»

کاربران افغانستان در شبکه‌های اجتماعی به پیروزی مجدد اردوغان و علاقمندی طالبان به انتخابات ترکیه توجه نشان داده‌ و این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا طالبان خود نظام دموکراتیک و انتخابات ندارند.

ملا حسن آخوند بنا به گزارش‌ها در قندهار به سر می‌برد و گفته شده به خاطر بیماری فعلا قادر به پیشبرد امور نیست، رهبر طالبان، محمد عبدالکبیر را به عنوان سرپرست (کفیل) نخست‌وزیری در کابل تعیین کرده است.

ترکیه مناسبات نزدیکی با حکومت طالبان برقرار کرده و سفارت این کشور در کابل همچنان فعال است.

پیام نخست‌وزیر طالبان را همچنین ضیا احمد تکل؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه آن‌ها در پیامی ویدیویی قرائت کرد.

سهیل شاهین؛ نماینده معرفی شده از سوی طالبان برای سازمان ملل که از سوی این سازمان پذیرفته نشده و در دوحه به سر می‌برد نیز در پیامی آقای اردوغان را «رهبر محبوب» خوانده و پیروزی او را «از صمیم قلب» تبریک گفته است.

هدایت‌الله هدایت؛ معاون تلویزیون ملی افغانستان که از سوی طالبان مدیریت می‌شود، تصویری از نامه ملا عمر؛ بنیان‌گذار طالبان را منتشر کرده که ظاهراً در سال ۱۳۷۵ پیروزی در انتخابات را به نجم‌الدین اربکان، رهبر حزب اسلام‌گرای رفاه تبریک گفته است.

تمیم عاصی؛ از فعالان توییتری و از مسئولان دولت پیشین با نشر توییتی خطاب به طالبان گفته: «چنان که به اردوغان تبریک می‌گویید اجازه دهید که افغان‌ها رهبران خود را نیز انتخاب کنند.»

محمد جلال؛ از چهره‌های رسانه‌ای طالبان در جواب او نوشته که «افغان‌ها در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ پیروز شدند» که اشاره به تسلط نظامی طالبان و سقوط نظام پیشین دارد.

آقای جلال در توییت دیگری نوشته که «برای مخالفان تنها یک کلمه دارد: بسوزید».

در همین حال، برخی چهره‌های ضد طالبان نیز پیروزی آقای اردوغان را به نفع مهاجران افغان در ترکیه خوانده‌اند.

صبغت احمدی؛ سخنگوی پیشین «جبهه مقاومت ملی» در توییتی گفته که با پیروزی اردوغان «کمی خیال هموطنان» در ترکیه راحت شد.

حامد کرزیِ و عبدالله عبدالله که در کابل به سر می‌برند نیز پیروزی مجدد اردوغان را تبریک گفتند.

انتخابات ترکیه همچنین از سوی مهاجران افغانستان با نگرانی و جدیت زیاد، به خاطر اظهارات ضد مهاجران نامزدان دنبال می‌شد. بنا به گزارش‌ها بیش از ۳۰۰ هزار مهاجر اهل افغانستان در ترکیه زندگی می‌کنند، هزاران تن از این افراد برای چند دهه در این کشور به سر برده‌اند و حق رای در انتخابات‌های ترکیه را داشتند.

آقای اردوغان با ۵۲ درصد آراء در دومین دور از انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و رقیب او حدود ۴۸ درصد از آرا را از آن خود کرد.

همچنین شماری از چهره‌های سیاسی و مقام‌های دولت پیشین پس از تسلط طالبان به ترکیه پناهنده شده‌اند که یک تشکل سیاسی به نام «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» تشکیل داده‌اند.

این شورا نیز در پیام تبریکی انتخابات ترکیه را «گواه پیروزی مردم‌سالاری و توسعه‌یافتگی کشور دوست و برادر جمهوری ترکیه» خوانده‌ است.

این شورا از آقای اردوغان خواسته که به پناهجویان افغانستان که از طالبان گریخته‌اند، توجه کند. در پیام شورای مخالفان طالبان آمده: «خواسته اصلی مردم افغانستان نیز یک حاکمیت و یک نظام منتخب مردم‌سالار است و بدون چنین نظامی هرگز بحران افغانستان حل نخواهد شد و انتظار داریم دولت ترکیه نیز از خواسته اصلی مردم افغانستان برای برگشت مردم‌سالاری در آن کشور حمایت کند.»

مطالب مرتبط