دیدار وزیر انرژی و آب طالبان با رییس پروژه‌های بین‌المللی انرژی ترکمنستان

وزیر انرژی و آب طالبان با رییس پروژه‌های بین‌المللی انرژی ترکمنستان خبر داده و گفته که این گروه خواهان هماهنگی با ترکمنستان برای تطبیق «پروژه تاپ» شده است.

وزارت انرژی و آب طالبان اعلام کرده که عبداللطیف منصور؛ وزیر انرژی و آب این با مراد ارتیکوف؛ رییس پروژه‌های بین‌المللی انرژی ترکمنستان دیدار کرده است.

او در این نشست خواهان برگزاری نشست مشترک میان ترکمنستان، افغانستان و پاکستان به منظور هماهنگی در زمینه تطبیق پروژه «تاپ» شده است.

براساس خبرنامه وزارت انرژی و آب طالبان، در این دیدار درباره پروژه لین‌های انتقالی برق و پروژه سب استیشن نورالجهاد نیز گفتگو شده است.

عبداللطیف منصور در این نشست بر هماهنگی هرچه سریع‌تر تطبیق پروژه تاپ، نشست مشترک میان هر سه کشور ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تاکید کرده است.

خبرنامه افزوده که رییس پروژه‌های بین‌المللی انرژی ترکمنستان نیز با تایید پیشنهاد نشست سه جانبه در مورد پروژه منطقه‌ای تاپ، اطمینان داده که ترکمنستان به تداوم و گسترش همکاری‌های مشترک با افغانستان متعهد می‌باشد.

وزارت انرژی و آب طالبان به نقل از مراد ارتیکوف گفته که انتظار می‌رود کار پروژه‌های سب استیشن نورالجهاد و لین انتقالی ۱۱۰ کیلوولت ولایت هرات تا زمستان آینده تکمیل شود.

در سال ۱۳۹۶ با حضور رهبران کشورهای افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند کار انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان به پاکستان (تاپ) آغاز شد.

طالبان در سال‌های اخیر یک مانع و تهدید اصلی برای اجرای پروژه‌های منطقه‌ای بود.

با سقوط دولت پیشین افغانستان در اسد سال ۱۴۰۰ و روی کار آمدن طالبان حالا این گروه بارها خواستار تطبیق پروژه‌ انتقال انرژی از افغانستان شده است و تاکید کرده که امنیت این پروژه انتقال انرژی را تامین می‌کند.

مطالب مرتبط