محمد محقق در نشست مسکو: امور طالبان توسط ماموران استخباراتی امریکا از هتل سرینای کابل کنترل می‌شود

محمد محقق، عضو شورای رهبری جبهه مقاومت برای نجات افغانستان در نشست مسکو سیاست امریکا در قبال افغانستان را نوعی «بازی دوگانه» خواند و گفت «بازی دوگانه امریکا قابل اعتماد نیست».

blank

به گفته وی، به‌رغم اینکه مسئولان امریکایی در الفاظ مواضع ضدطالبانی دارند، اما امور طالبان توسط ماموران استخباراتی امریکا از هتل سرینای کابل کنترل می‌شود.

وی با اشاره به نظریه مشهور «برخورد تمدن‌ها» از ساموئل هانتینگتون، ادعا کرد که امریکا در حال نبرد با چهار تمدن اسلامی، روسی، چینی و هندی در همسایگی افغانستان است.

آقای محقق از طالبان به‌عنوان پروژه‌ای نام برد که بخشی از پازل «جنگ تمدنی امریکا» علیه چهار تمدن در شرق را شکل می‌دهد.

او با اشاره به اظهارات عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه طالبان که گفته این گروه مذاکرات پنهانی با امریکا را در سال ۲۰۰۷ شروع کرده بود، گفت: برگشت طالبان همانند ۳۰ سال قبل در توافق با امریکا صورت گرفته است.

نشست مسکو با میزبانی سرگئی میرونوف، رئیس حزب روسیه عادل برگزار شده است که روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دارد.

آقای محقق در نشستی که شماری از نمایندگان مجلس روسیه هم در آن حضور داشتند، هشدار داد که طالبان از پول امریکا برای تقویت خود استفاده می‌کند.

محمد محقق با انتقاد از کشورهایی که با طالبان تعامل برقرار کرده‌اند، گفت: گروه طالبان در دو سال اخیر حتی گام کوچکی برای اصلاح برنداشته و بعد از این هم تغییر نخواهد کرد.

او در عین حال هشدار داد که شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، حق مبارزه مسلحانه میدانی در افغانستان را برای خود محفوظ داشته است.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان به شرکت‌کنندگان اطمینان داد که شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان می‌تواند در تغییر وضعیت نقش ایفا کند.

محمد محقق در سخنرانی خود از دو نوع آپارتاید در افغانستان تحت کنترول طالبان نام برد.

به گفته او آپارتاید جنسیتی علیه زنان از سوی طالبان در حدی است که حق تحصیل در مکاتب و دانشگاه‌ها سلب کرده، حق کار را از آنان گرفته و زنان را در حد اموال مردان و بردگان زندانی در خانه‌ها تبدیل کرده است.

این رهبر جهادی سابق همچنین طالبان را به اعمال «آپارتاید قومی» متهم کرد و گفت این گروه، دست همه اقوام را از دسترسی به حکومت کوتاه کرده است.

به گفته آقای محقق وضعیت جامعه هزاره و شیعه تراژیک‌تر از دیگران است چرا که یک تبعیض دولایه را تجربه می‌کنند

این نخستین بار است که روسیه نشستی را با شرکت مخالفان طالبان به صورت علنی برگزار می‌کند.

نشست مخالفان طالبان، موسوم به «افغانستان در میان گذشته و آینده» امروز پنچ‌شنبه، دوم قوس در مسکو با حضور چهره‌های اپوزیسیون خارج از افغانستان و میزبانی رهبران حزب سیاسی روسیه عادل برگزار شده است.

 

 

مطالب مرتبط