احمد مسعود در مسکو: کلید حل مشکل افغانستان همه­ پرسی برای انتخاب نوع نظام آینده است

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت، در نشستی که با میزبانی حزب روسیه عادل برگزار شده، راه‌اندازی همه‌پرسی در میان مردم افغانستان برای برگزیدن نوع نظام آینده کشور را یکی از کلیدهای حل مشکل افغانستان دانست.

blank

او همچنین از برگزاری انتخابات و شکل‌گیری حکومتی با رای مردم به‌عنوان یکی از راه‌های حل یاد کرد.

این چهره شناخته شده مخالف طالبان گزارش ویژه فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده‌ ویژه‌ ملل‌متحد برای افغانستان را یک گزارش «ضعیف» و «ناکامل» خواند.

احمد مسعود گفت اگر طرح سینیرلی اوغلو تصویب شود، به وخامت اوضاع خواهد افزود.

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در سخنرانی‌اش درباره رشد مدارس جهادی در افغانستان تحت کنترول طالبان هشدار داد و گفت اگر جهان بدون در نظر گرفتن خواست مردم، برای به رسمیت شناختن طالبان اقدام کند، جز اینکه به وخامت اوضاع بیفزاید، پیامد دیگری نخواهد داشت.

به گفته آقای مسعود، حکومتی که به مردم افغانستان احترام نگذارد، نمی‌تواند به کشورهای دیگر و قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

او با اشاره به عدم فراگیر بودن حکومت طالبان و قوانین سختگیرانه اسلامی آن، در سخنرانی خود گفت: «افغانستان امروز با یک نظام قرون وسطایی» اداره می‌شود و به «طالبستان» تبدیل شده است.

وی بااشاره به اینکه تلاش کرده از طریق گفتگو و مذاکره با طالبان به تفاهم برسد اما پیشنهادهای آن‌ها برای ایجاد «حکومت منتخب و فراگیر» رد شده است، افزود که طالبان «به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند».

آقای مسعود گفت: «افغانستان بنا بر تسلط طالبان قانون اساسی ندارد، مشروعیت ندارد، پرچم ملی ندارد، نیمی از نفوس زیر نام دین و برداشت غلط از شریعت و دین به زندگی شبیه برده‌ها سوق داده شده و از تمام شئون انسانی محروم گردیده و اقتصاد در شرف سقوط دارد.»

او همچنین اذعان داشت که افغانستان «به یک سرزمین سیاه و مبهم برای مردمش و بهشتی برای افراطیت، تروریسم و گروه‌های تبهکار» مبدل شده است.

احمد مسعود خواستار حمایت کشورهای منطقه و جهان برای دستیابی به «یک راه حل» برای بحران افغانستان شد.

او اضافه کرد:‌ «در حالی از دید ساختاری تعلق به جبهه مقاومت ملی داریم، اما افغانستان یک کشور متنوع و متشکل از اقوام و زبان‌های مختلف و گروه‌های سیاسی و مذهبی مختلف است و ما اعتقاد به یک ساختار جامع به نام افغانستان داریم… قوت افغانستان در تنوع قومی، زبانی و تاریخی آن است».

 

مطالب مرتبط