محمد محقق: اگر گفتگوها برای ایجاد دولت فراگیر نتیجه ندهد وارد فاز میدانی میشویم

محمد محقق، عضو شورای رهبری جبهه مقاومت برای نجات افغانستان که در نشست مخالفان طالبان، موسوم به «افغانستان در میان گذشته و آینده» امروز در مسکو برگزار شد؛ شرکت کرده است در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری افق گفت که اگر گفتگوها برای ایجاد دولت فراگیر نتیجه ندهد وارد فاز میدانی میشویم.

blank

آنچه در ادامه می­آید گفتگوی اختصاصی خبرگزاری افق با استاد محمد محقق، در مورد برگزاری جلسات و نشست های مختلف شورای رهبری جبهه مقاومت برای نجات افغانستان و نتایج آن و همچنین راهکارهای این شورا برای ایجاد حکومت فراگیر است.

به این نشست ها چقدر امیدوارید؟ دو سال گذشت و گروه طالبان به وعده هایی که داده بودند عمل نکردند و در حکومتداری آنها تغییری ایجاد نشده است. نشست های مختلف در کشورهای مختلف برگزار شده به نظر شما این گونه نشست ها چه نتیجه ای خواهد داشت؟

البته دو سال برای تحولات اجتماعی زمان طولانی نیست. طبیعی است وقتی مملکتی نظامش تغییر می کند یک پروسیجر اجتماعی را طی میکند اما دنیا به ناسازگاری نظام طالبان با شرایط جهانی و منطقه و شرایط افغانستان پی برده اند که سازگاری ندارد و قابل گزاره نیست. البته( طالبان) پشتیبانی امریکا را دارند و آنها(آمریکا) ماهانه صدها هزار دالر کمک می­کنند به خاطر اینکه طالبان یک نیروی نیابتی از طرف امریکا هستند. امریکا افراطیت را به عنوان یک وسیله و یک حربه علیه تمدن های شرق مانند تمدن چین، روسیه و کشورهای اسلامی استفاده می کند.

به همین دلیل امریکا آنها را با پول و امکانات سرسام آور نگه می­دارد. شما می بینید که در دیگر کشورها دلار بی ثبات می شود اما در افغانستان با وجود این که نه کار هست و نه زندگی و فقر هم بیداد می کند اما دالر هیچ بالا و پایین نمی شود چرا که تنها آمریکا ماهانه 480 میلیون دالر به طالبان کمک می کند، دیگران (کشورها) بماند که چه مقدار کمک می کنند. ارزش دالر از 94 افغانی به 64 افغانی رسیده؛ این نشان می دهد که سیلی از دالر را که امریکا به طرف افغانستان سرازیر می کند تا آنان را نگه دارد چرا که آنان وسیله ای از طرف امریکا علیه تمدن های شرق هستند زیرا برای امریکا جنگ بین تمدن ها یک ضرورت است.

آقای ساموئل هانتیگتون، نظریه پرداز پنتاگون در 1990 بعد از ختم جنگ سرد گفت که جنگ بلوکهای قدرت تمام شد و جنگ تمدن ها آغاز می شود و باید پیش برود و بعد از آن بود که جنگ تمدن ها شروع شد و چندین سال است که مسئله جنگ علیه تمدن اسلامی دوام دارد به عنوان مثال؛ از بین بردن تمدن­های لیبیا، عراق، سوریه و مناطق دیگر که باعث از بین رفتن تمام آثار تمدنی شد.

در قدم دوم جنگ علیه روسیه در اوکراین شروع شد و به زودی اگر تکانی نخورند حتما جنگ علیه چین هم در تایوان شروع خواهد شد.

طالبان، داعش و افراطیت سلاح ساخته شده غرب علیه تمدن های شرق بخصوص تمدن اسلامی، چین، هند و تمدن ارتدکس(روسیه) است. این جزو یک پروژه بزرگ غرب است.

روسیه در اواخر جمهوریت هم چندین نشست داشت و بعد از سقوط جمهوریت و ورود طالبان نیز اولین کشوری بود که نشست فرمت مسکو را با وجود طالبان برگزار کرد ولی رفته رفته روابطش با طالبان سردتر شد و در آخر در نشستی که در کازان بود و هیئت کوچکی از طالبان دعوت شده بود و حالا هم این نشست. فکر می کنید که روسیه به این نتیجه رسیده است که در این برحه زمانی باید از مخالفان طالبان حمایت بکند؟

البته نه تنها روسیه بلکه ایران و حتی پاکستان و شاید هند و چین و همه این کشورها به یک انتخاب مشترک رسیده اند که طالبان انتخاب امریکا است تا کنون اگر شک داشتند اما حالا نزدیک به یقین رسیده اند که این ها (طالبان)پروژه امریکا است و لهاذا این ها( کشورها) با احتیاط تمام به پیش می­روند که اگر طالبان خود را از امریکا جدا کنند و حکومت همه شمول را بپذیرند شاید وضعیت قسم دیگری شود وگرنه یقینا فاصله ها زیاد خواهد شد.

بر می­گردیم به مخالفین طالبان؛ فکر نمی­کنید خیلی پراکنده هستند و همین پراکندگی باعث شده تا یک جبهه متحد در برابر طالبان ایجاد نشود؟

این کشورها خود به خود اینطور(پراکنده) نمی شوند. تعداد زیادی از مخالفین طالبان را امریکا گپ می دهد. ابتدا (آمریکا) تمام نیروهای تربیت شده را از افغانستان خارج کرد و در بیرون کشور بی­سرنوشت و سرگردان کردند؛ به امید اینکه امریکا برای آنها کاری انجام می دهد در حالی که امریکا هیچ برنامه ای برای آنها ندارد و پروگرام امریکا طالبان است. چند نفر از آنها از جمله چند جنرال که بیرون از کشور هستند، چند حزب هم درست کردند و متوجه نیستند که امریکا آنها را سر می دوانند. یک تعدادی از سیاسیون هنوز هم به ساز امریکایی­ها می­رقصند، لذا خود را منسجم نتوانستند. اما تعدادی که از اول هم به این نتیجه رسیده بودند؛ وقتی بسیاری می گفتند که طالبان امریکا را شکست داده و قهرمان اسلام است. اما من با صراحت به آنها حتی درگیر شدم و گفتم این طور نیست؛ طالبان نه تنها قهرمان اسلام نیستند بلکه طالبان نیروی نیابتی امریکا هسند. آنها به زور نیامدند،تمام قول اردو ها را( آمریکا) در اختیارشان گذاشت و 78 میلیارد دالر تسلیحات تانک و وسایل نظامی را خود ترامپ اعتراف کرد که در اختیار طالبان قرار داده اند در واقع خود دولت امریکا این ها را به طالبان داده اند. ما این مسائل را میگفتیم ولی در ابتدا کسی را باور نمیکرد اما امروز همه به این نتیجه رسیده اند که طالبان نیروی دست نشانده امریکا است.

برای امریکا نه حقوق بشر مهم است و نه حقوق زن مطرح است و نه هیچ چیز دیگری. شما می­بینید که در غزه 14500 نفر شهید شدند که 70 درصد آنها زن و کودک هستند اگر برای امریکا حقوق زنان و کودکان مهم باشد آیا این ها انسان نیستند؟

برای امریکا منافع خود و همکارانش مهم است. اسرائیل پارتنر امریکا است واگر در یک روز همه دنیا را تباه کند برای امریکا مهم نیست. در یک روز هزار تن مهمات برایش ارسال کرد هنوز هم این سلسله ادامه دارد.

امریکا در افغانستان مسئله حقوق بشر، حقوق زن، حقوق کودک و هزاران مسئله دیگر را به راه انداخت و نفاق­های مختلف ایجاد کرد و همه اینها برای این بود که نیروهای افغانستان را متلاشی کند و نیروهای نیابتی خود را بیاورد.

شما گفتید که امریکا و غرب طالبان را حمایت میکنید و ما شاهد این هستیم که جبهه مقاومت هم در اروپا نشست های مختلف با حضور مقامات مختلف برگزار کرده اند، نتیجه چه خواهد شد؟

این نشست ها؛ نشست هایی است که برای کسی ضرری ندارد، خدا کند که شب و روز نشست برقرار کنند برای آنها(آمریکا) هیچ ضرری ندارد. اگر تمام روز جلسه کنند اما به سیاست آنها آسیبی نرساند هیچ مشکلی برای آنها ندارد. امریکا در افغانستان نیروهای نیابتی خود را جا به جا کرده است و برای آنها مهم این است که نباید کسی به سوی نیروهای نیابتی آنها حتی یک فیر کند؛ همین!

پس به نظر شما این نشست ها هیچ نتیجه ای نخواهد داشت؟

در این نشست ها درست است که صدای مردم افغانستان شنیده می شود ولی هیچ نتیجه عملی ندارد، آن چیزی که برای سیاست امریکا ضرر دارد این است که کشورهای منطقه و همسایه بسیج شوند و مردم افغانستان آماده قیام شوند و فشار بیاورند که یا حکومت فراگیر درست شود یا اینکه ما وارد میدان می شویم.

شما و حزب شما که چندین سال در افغانستان و در بدنه دولت هم بودید فکر می کنید اگر راهی برای گفتگو نباشد چه راه دیگری وجود دارد؟

سخن ما و تمام شورای مقاومت این است که اگر گفتگوها نتیجه ندهد وارد فاز میدانی می شویم.

فکر می کنید برای ورود به فاز میدانی چقدر زمان نیاز است؟

خب شرایط و زمان و مکان تاثیرات خود را دارد. ببینیم که چه زمانی مساعد خواهد بود.

 

 

 

 

مطالب مرتبط