اجلاس اقلیمی دبی؛ تصویب «ضرورت گذار از سوخت‌های فسیلی»

نشست تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل در دبی موسوم به کاپ ۲۸ برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته، و با وجود اختلاف‌ زیاد میان کشورهای شرکت‌کننده با تصویب قطعنامه‌ای درباره ضرورت گذار از سوخت‌های فسیلی به پایان رسید.

blank

نشست تغییرات آب‌وهوایی دبی موسوم به «کاپ ۲۸» امروز چهارشنبه، ۲۲ قوس، توافقی را تصویب کرد که برای نخستین بار کشورها را به گذار از سوخت‌های فسیلی برای جلوگیری از بدتر شدن تغییرات آب‌و‌هوایی تشویق می‌کند.

این کنفرانس که قرار بود روز گذشته به کار خود پایان دهد، به علت اختلاف نظر کشورها برای قرار دادن حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در توافق پایانی این کنفرانس سازمان ملل تا امروز ادامه یافت.

 توافق امروز به عنوان گشایشی در تعهد به کاهش سوخت‌های فسیلی (ذغال‌سنگ، نفت و گاز) استقبال شده و برای اولین بار با وجود نارضایتی برخی کشورها، متن توافق محکم‌تر است.

در پی توافقی که در اجلاس اقلیمی سازمان ملل در دبی حاصل شد، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد خطاب به کسانی که با گنجاندن حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی مخالفت کرده بودند، گفت: «چه بخواهید چه نخواهید، حذف تدریجی سوخت فسیلی اجتناب‌ناپذیر است. امیدواریم خیلی دیر نشده باشد.»

گراهام استوارت؛ معاون وزیر امنیت انرژی بریتانیا نیز گفت: «این توافق آغاز پایان دوران سوخت‌های فسیلی است.»

کریس بوئن؛ وزیر اقلیمی استرالیا هم که در اوایل این گفتگوها به شدت خواستار «حذف سوخت فسیلی» بود، این توافق را «نتیجه‌ای محکم» خواند و گفت که مذاکرات در دبی یک «نقطه عطف مهم» است.

او همچنین از این‌که این توافق شامل تعهداتی برای افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر است، استقبال کرد.

چین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای و در عین حال یکی از پیشروترین کشورها در انرژی‌های تجدیدپذیر است. نماینده چین در اجلاس در واکنش به توافق گفت: «مایه تاسف است که بسیاری از نگرانی‌های مهم کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته نشده است.»

او بار دیگر به اتهام کشورهای در حال توسعه به کشورهای ثروتمند اشاره کرد که دهه‌ها با سوزاندن سوخت‌های فسیلی ثروت اندوخته‌اند؛ اما می‌خواهند اقتصادهای نوظهور را از همان رشد منع کنند.

فقدان منابع مالی برای کشورهای فقیرتر برای گذار به اقتصاد سبز یک مسئله بزرگ در این گفتگوها بوده است. چین با وجود داشتن دومین اقتصاد بزرگ جهان، همچنان در بلوک از کشورهای در حال توسعه در این مذاکرات حضور دارد.

مطالب مرتبط