اختلال گسترده در سیستم عرضه تیل در ایران؛ احتمال «حمله سایبری» وجود دارد

رسانه‌های ایرانی از اختلال سراسری در سیستم عرضه تیل در این کشور خبر داده و می‌گویند که این مشکل تا شامگاه امروز (دوشنبه ۲۷ قوس) حل خواهد شد. برخی منابع از هک شدن سیستم‌های کمپیوتری عرضه سوخت ایران خبر داده‌اند.

blank

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که روند عرضه تیل در این کشور از صبح امروز دوشنبه، ۲۷ قوس با مشکل مواجه شده است.

در همین حال، مسئولان سوخت‌رسانی ایران نیز اعلام کرده‌اند این مشکل تا پایان امروز برطرف خواهد شد.

براساس گزارش خبرگزاری ایسنا، طبق اعلام مقامات دولتی ایران، ۶۰ درصد جایگاه‌های تیل در این کشور صبح امروز از مدار خارج شدند که تلاش برای حل مشکل جریان دارد.

اسدالله قلی‌زاده؛ رییس صنف جایگاه‌داران ایران به ایسنا گفته است که  ۳۵ درصد جایگاه‌ها در کل کشور بدون مشکل در حال فعالیت هستند  و جایگاه‌هایی که دچار اختلال شده‌اند نیز به تدریج به‌صورت دستی فعال می‌شوند و هیچ افزایش قیمتی در دستور کار نیست و مردم به شایعات بی‌اساس در این باره توجه نکنند.

او همچنین گفته که هیچ‌گونه کمبودی در حوزه تیل و مواد سوخت وجود ندارد و اختلال ایجاد شده در ساعات آینده برطرف خواهد شد.

جلیل سالاری؛ معاون وزیر نفت ایران نیز اعلام کرده که تا پایان امروز، همه جایگاه‌ها به صورت دستی فعال خواهند شد.

او همچنین گفته: «در حال حاضر برخی جایگاه‌ها به صورت آفلاین فعال هستند و تدریجا این اقدام را انجام می‌دهیم. تیم‌های تخصصی شکل گرفته است و با توجه به تجربه‌ای که داشتیم در حال حل مشکل هستیم.»

او افزوده است که تقاضای ما از مردم این است که همکاری لازم را داشته باشند و در حال حاضر سیستم به صورت آفلاین است و مردم می‌توانند با نرخ دوم سوخت‌گیری کنند.

این در حالی است که جواد اوجی؛ وزیر نفت ایران گفت که خدمات در حدود ۷۰ درصد از تانک تیل‌های ایران مختل شده است و «احتمال دخالت خارجی» وجود دارد.

رضا نواز، سخنگوی انجمن جایگاه‌های سوخت ایران هم احتمال «حمله سایبری» را منتفی ندانست.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در اطلاعیه‌ای رسمی نوشته است «اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم است».

روزنامه اسرائیلی جروزلم پست گروه هکری «گنجشک درنده» را مسئول این حمله سایبری معرفی کرد.

ساعتی پیش گروه هکری «گنجشک درنده» در حساب کاربری‌اش مسئولیت این اختلال را پذیرفته بود.

مطالب مرتبط