کوریای شمالی ۳ ماهواره جاسوسی به فضا پرتاب می‌کند

کوریای شمالی اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۴ میلادی سه ماهواره جاسوسی به فضا پرتاب خواهد کرد.

blank

رسانه‌های کوریای شمالی، صبح امروز یک‌شنبه، ۱۰ جدی، گزارش داده‌اند که دولت این کشور اعلام کرده است که طبق برنامه پیونگ‌یانگ قرار است این کشور در جریان سال ۲۰۲۴ سه ماهواره جاسوسی نظامی به فضا پرتاب کند.

خبرگزاری دولتی کوریای شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) گفته است که پرتاب این ماهواره‌ها و ساخت هواپیمای بدون سرنشین از برنامه‌های مهم نظامی این کشور در سال پیش‌رو است.

کیم جونگ اون؛ رهبر کوریای شمالی در نشست پایان سال در این مورد گفته: «بر اساس تجربه پرتاب موفقیت‌آمیز و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز اولین ماهواره جاسوسی در سال ۲۰۲۳، وظیفه پرتاب سه ماهواره جاسوسی دیگر در سال ۲۰۲۴ برای ارتقای شدید توسعه علم و فناوری فضایی اعلام شد.»

او همچنین افزوده است که کشورش چاره‌ای جز پیشبرد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و ایجاد روابط گسترده با کشورهای ضد امریکا ندارد.

رهبر کوریای شمالی در این نشست امکان اتحاد پیونگ‌یانگ با کوریای جنوبی را رد کرده و گفته است که کشورش اساس رفتار خود با سیول را تغییر خواهد داد.

پیش از این، پیونگ‌یانگ گفته بود که نخستین ماهواره جاسوسی نظامی خود را در ۲۱ نوامبر با موفقیت پرتاب کرده است.

کیم در آن زمان مدعی شده بود که با استفاده از این ماهواره به تصاویری از کاخ سفید، پنتاگون، پایگاه‌های نظامی امریکا و مناطق مورد نظر در کوریای جنوبی دسترسی پیدا کرده است.

این پرتاب موفقیت‌آمیز با دو تلاش ناموفق در سال ۲۰۲۲ انجام شده است.

این اقدام کوریای شمالی واکنش کشورهای همسو با امریکا را برانگیخته است.

این در حالی است که چند ماه پیش ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه به کیم جونگ اون وعده داده بود که مسکو در زمینه ساخت ماهواره با پیونگ‌یانگ همکاری می‌کند.

مطالب مرتبط