بیش از یک میلیون افغان از پاکستان و ایران اخراج شده‌اند

آمار جدید نشان می‌دهد که تعداد افغان‌های اخراج‌شده از پاکستان و ایران به افغانستان در چند ماه اخیر به بیش از یک میلیون نفر رسیده است.

وزارت داخله پاکستان گفته است که شمار مهاجران و پناهجویان اخراج شده افغان از این کشور به افغانستان، در چهار ماه گذشته به ۵۴۰ هزار نفر رسیده است. هرچند گزارش‌هایی از کند شدن روند اخراج منتشر شده است.

وزارت داخله پاکستان تازه ترین ارقام مهاجران اخراج شده افغان را روز چهارشنبه به مجلس سنای این کشور گزارش کرد.

این مهاجران و پناهجویان افغان در نتیجه تصمیم دولت پاکستان مبنی بر اخراج بیش از یک میلیون مهاجر افغان فاقد مدرک «قانونی» اقامت صورت گرفته است که همچنان ادامه دارد.

از سویی هم شماری از رسانه‌های ایرانی گزارش کرده‌اند که در ۹ ماه گذشته ۵۲۰ هزار افغان از ایران اخراج شده‌اند. بخشی از مهاجران اخراج‌شده از ایران افرادی بوده‌اند که داوطلبانه می‌خواستند به کشور خود بازگردند و مابقی به طور اجباری رد مرز و به مسئولان طالبان تحویل داده‌ شده‌اند.

بازگرداندن اجباری صدها هزار افغان از کشورهای همسایه افغانستان در چند ماه گذشته همزمان است با بحران بشری در کشور که باعث نگرانی نهاد‌های امدادرسان بین‌المللی شده است.

پیش از این سازمان ملل هشدار داده بود که شمار زیادی از پناهندگان افغان، پس از بازگشت از پاکستان همه امکانات خود را از دست داده‌اند و در فصل زمستان با خطر مرگ رو به رو هستند.

مطالب مرتبط