بازداشت گسترده دختران غرب کابل؛ احمد مسعود: جنایت علیه بشریت است

همزمان با بازداشت گسترده دختران از سوی طالبان در منطقه هزاره‌نشین دشت‌ برچی واقع در غرب کابل، احمد مسعود؛ رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» این اقدام طالبان را نکوهش کرده و می‌گوید که آزار و بی‌حرمتی به زنان افغانستان، شنیع‌ترین نوع جنایت علیه بشریت است.

احمد مسعود، روز جمعه، ۱۵ جدی، در واکنش به بازداشت شماری از زنان به اتهام «بدحجابی» توسط طالبان گفت که «اختطاف، شکنجه، آزار و بی‌حرمتی در ساحت زنان افغانستان، شنیع‌ترین نوع جنایت علیه بشریت است».

مسعود افزوده است که آنچه امروز زیر نام شریعت علیه زنان افغانستان به اجرا گذاشته می‌شود «نه با اصول و ارزش‌های دین اسلام قابل جمع است و نه با هیچ ‌دین و آیین الهی و بشری».

او محروم‌ساختن زنان افغانستان از اساسی‌ترین حقوق انسانی‌شان را دشمنی با نیمی از پیکر جامعه و دشمنی حساب‌شده با توسعه بشری و پیشرفت یک ملت خوانده است.

مسعود افزوده: «افغانستان تحولات تلخ و دشوار زیادی را پشت‌سر گذاشته است؛ اما هیچ‌گاه زنان کشور ما با چنین سطح از حرمت‌شکنی و جنایت مواجهه نبوده‌اند.»

رهبر «جبهه مقاومت ملی» همچنین گفته است که اختطاف، شکنجه، آزار و بی‌حرمتی در ساحت زنان افغانستان، شنیع‌ترین نوع جنایت علیه بشریت است و مسئولیت‌های تاریخی سنگینی را برای همیشه متوجه طالبان می‌کند.

او گفته: «ما باور داریم که طالبان نه امروز افغانستان است و نه فردای معطوف به آزادی، عدالت، ثبات و آبادانی کشور ما. برای همین اعلام می‌دارم که این گروه با توسل به اختطاف و بی‌حرمتی به ساحت زنان، سند نابودی زودهنگام خویش را امضا می‌کنند و انگیزه مقاومت را در نیروهای شجاع و مبارزان عزت و آزادی افغانستان، بیش از پیش تقویت می‌کنند.»

مسعود آنچه «دشمنی شنیع» طالبان علیه زنان خوانده را تقبیح کرده و گفته است که چشم‌پوشی بر «جنایات و حرمت شکنی‌های» این گروه، قابل دفاع و توجیه نیست.

طالبان در روزهای اخیر ده‌ها دختر جوان را از منطقه‌ دشت برچی در غرب کابل «به بهانه‌ عدم رعایت حجاب» بازداشت کرده‌اند.

در همین حال، در یک پیام صوتی که به رسانه‌ها رسیده، یک عضو طالبان می‌گوید که امر به معروف و نهی از منکر این گروه امر کرده است که «هرکس که حجاب نداشت، مستقیم در موتر بیاندازید و در حوزه دو روز – سه روز بندی‌ باشد».

ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور افغانستان نیز گفته است که بازداشت زنان به‌دلیل «بدحجابی» در کابل بیانگر محدودیت‌های بیشتر طالبان بر آزادی زنان و تضعیف حقوق آنان است.

او همچنین گفته که باید همه‌ زنان بازداشت‌شده رها شوند.

این در حالی است که منابع محلی در غرب کابل در گفتگو با «خبرگزاری افق» تایید کردند که طالبان از چند روز به این طرف دست به بازداشت گسترده دختران جوان زده و آنان را به بهانه‌های «بی‌حجابی» و «بدحجابی» بازداشت کرده و به جاهای نامعلوم منتقل می‌کنند.

منابع محلی در منطقه‌ «دشت‌ برچی» در غرب کابل می‌گویند که طالبان از اوایل هفته گذشته دست به بازداشت گسترده دختران زده‌ و تاکنون ده‌ها دختر جوان را از ساحه‌ اطراف مرکز تجارتی «برچی سنتر»، «بهار سراب» و «تانک‌ تیل» بازداشت کرده‌اند‌.

منابع همچنین می‌گویند که طی چند روز اخیر نیروهای «امر به معروف» طالبان، زنان نظامی را با خود آورده و دختران جوان را بازداشت و با موتر به محل نامعلومی منتقل می‌کنند.

یکی از شاهدان عینی به افق گفت که نیروهای «امر به معروف» طالبان دست‌کم ۱۰ دختر جوان را به یک بس بالا کرده و با خود بردند.

در همین حال،  شماری دیگر از منابع گفته‌اند که اخیرا طالبان ده‌ها دختر را از مناطق مختلف غرب کابل، از جمله منطقه‌ «پل‌ خشک»، «تانک‌ تیل» و مراکز تجارتی عمده‌ چون «برچی‌سنتر»، «بهار سراب» و «سیتی‌واک» بازداشت کرده‌ و با خود برده‌اند.

طالبان نیز بازداشت گسترده زنان در غرب کابل را تایید کرده و آن‌را اجرا و پیروی از شریعت دانسته‌اند.

مطالب مرتبط