محقق: طالبان با ربودن گزینشی دختران قصد تحقیر ملیت خاصی را دارند

محمد محقق عضو شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان می‌گوید «ربودن دختران» به بهانه حجاب در کابل «گزینشی» است و طالبان با این کار به دنبال تحقیر قومی و مذهبی یک ملیت خاص است.

آقای محقق روز شنبه (۱۶ جدی) در یادداشتی در صفحه رسمی فیس‌بوک خود بیان داشت که با این اقدامات، برگ دیگری بر پرونده قطور نقض حقوق بشری طالبان افزوده می‌شود.

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل نیز در واکنشی گفته «رژیمی که خود را پیرو اسلام می‌داند چگونه به خود حق می‌دهد زنان و دختران را بی‌دلیل توقیف کند».

نصیراحمد فایق از بازداشت زنان بدون پولیس زن و «محرم» انتقاد کرده و گفته در حاکمیت فعلی مردم امنیت فکری و آرامش خود را از دست داده‌اند.

آقای فایق روز شنبه (۱۶ جدی) در حساب کاربری خود در اکس نوشت: «احترام به زنان و حفاظت از ناموس همیشه جزئی از فرهنگ مردم افغانستان و از ارزش‌ها و دستورهای دین مبین اسلام بوده و در هیچ حاکمیتی این احترام و فرهنگ نقض نشده بود».

او در عین حال گفته رژیمی که ظاهرا خود را پیرو احکام شریعت اسلام و حامی فرهنگ مردم افغانستان می‌داند، زنان را خودسرانه بازداشت و بدون حضور محرم گرفتار می‌کند.

بازداشت گسترده زنان و دختران از خیابان‌ها و بازارها در روزهای گذشته به اتهام نداشتن پوشش مورد نظر طالبان با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است.

ریچارد بنت، گزاشگر ویژه سازمان ملل از طالبان خواسته همه این زنان را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند. آقای بنت گفته این بازداشت‌ها بیانگر تضعیف حقوق زنان است.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز گفته طالبان با «اختطاف» زنان و دختران جوان «سند نابودی خود را امضا کرده است».

در همین حال ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان پیش از این گفته بود که این گروه هیچ کسی را بدون دلیل بازداشت نکرده و اقدامات این گروه در راستای قانون و اصول شریعت اسلامی است.

مطالب مرتبط