طالبان مدعی استخدام 26 هزار زن در اداره‌های دولتی و خصوصی شده‌اند

وزارت کار و امور اجتماعی طالبان گزارش داده که از میان بیش از 100 هزار شهروند کشور که از آغاز سال خورشیدی جاری به استخدام اداره‌های دولتی و بخش خصوص در آمده‌اند حدود 26 هزار تن آنان زنان هستند.

وزارت کار و امور اجتماعی طالبان، امروز (شنبه، ۱۶ جدی) در حساب کاربری ایکس خود نوشته است که از آغاز سال روان خورشیدی تا پایان قوس، ۱۰۹ هزار و ۸۲۴ شهروند کشور در اداره‌های دولتی و بخش خصوصی، استخدام شده‌اند.

این وزارت، گفته است که از این میان، ۲۶ هزار و ۳۲۶ تن آن زنان هستند.

وزارت کار و امور اجتماعی، افزوده که به ۱۴۸۹ تن از شهروندان خارجی نیز جواز کار توزیع شده است.

آمار مشخصی وجود ندارد که بعد از به قدرت رسیدن طالبان چه تعداد زنان کارشان را از دست داده‌اند، اما به جز بخش صحی و آموزشی، زنان از کار در تقریباً همه عرصه‌های دیگر منع شده‌اند. سازمان بین‌المللی کار گزارش داده بود که اشتغال زنان در ربع چهارم سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ربع دوم سال ۲۰۲۱، ۲۵ درصد کاهش یافته است.

گفتنی است که طی بیست سال گذشته تلاش‌های زیادی برای مشارکت بیشتر زنان در تمام بخش‌های جامعه صورت گرفت. طوری که در سال ۲۰۲۱، زنان افغانستان ۲۹.۳۹ درصد از ۴۰۰ هزار کارمند خدمات ملکی کشور را تشکیل می‌دادند. نمایندگان زن ۲۷ درصد از کرسی‌های پارلمان را در اختیار داشتند. ۲۲ درصد کرسی‌های مجلس سنا در اختیار زنان بودند. به همین ترتیب، زنان در قوه‌ی اجرائیه، کمیسیون‌های مستقل و قوه‌ی قضائیه نیز نقش‌های کلیدی را ایفا می‌کردند. حضور زنان در بخش‌های عمومی، از جمله ارتش ۱۰ درصد بود.

مطالب مرتبط