آشوب ها در بنگلادش در آستانه انتخابات چندین کشته و زخمی برجای گذاشت

مسئولین در بنگلادش اعلام کردند که در آستانه انتخابات در این کشور، دست کم 14 مرکز رای گیری و یک قطار مسافربری به آتش کشیده شده و چندین تن از جمله دو کودک کشته شده است.

کازی حبیب اول، مسئول منصوب شده کمیسیون انتخابات از سوی دولت بنگلادش می گوید دست کم ۱۴ مرکز رای گیری در شهرهای مختلف از جمله در حومه داکا،‌ پایتخت در شبانه روز گذشته به آتش کشیده شده است.

وی خشونت گسترده در آستانه انتخابات عمومی در این کشور را تلاش برای خرابکاری در این انتخابات خوانده است.

کازی حبیب اول، به خبرنگاران اطمینان داده که یک رای گیری شفاف برگزار خواهد شد و از مردم خواست تا بدون ترس رای خود را به صندوق بیندازند.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد که پولیس بنگلادش روز شنبه ۵ جنوری اعلام کرد که افراد ناشناس دست‌کم پنج مدرسه ابتدایی را که مراکز رأی‌گیری بوده‌اند، در آستانه انتخابات سراسری در این کشور به آتش کشیدند.

بر اساس این گزارش، عاملان آتش سوزی قصد ایجاد اخلال در انتخابات روز یکشنبه را داشته‌اند.

همچنین در پی آتش‌سوزی عامدانه یک قطار مسافربری شامگاه جمعه، هشت مسافر مجروح شدند و چهار نفر از جمله دو کودک در جریان این آتش‌سوزی کشته شدند.

بنا به گفتۀ مسئولان آتش‌نشانی بنگلادش، هشت موسسه آموزشی و یک معبد بودایی نیز از عصر جمعه تا کنون به آتش کشیده‌اند و جمع موارد آتش‌سوزی به ۱۴ مورد رسیده است.

ناظران بین المللی از جمله سازمان ملل درباره این انتخابات که به گفته آن‌ها در یک محیط سرکوبگر برگزار می‌شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

مخالفان دولت این انتخابات را ساختگی دانسته و تحریم کرده‌اند.

در حالی که احزاب اصلی مخالف دولت بنگلادش انتخابات را تحریم کرده‌اند و بسیاری از رهبران این احزاب زندانی هستند، حزب حاکم «عوامی لیگ» قرار است برای چهارمین دوره متوالی کنترل پارلمان بنگلادش را در دست بگیرد.

«حزب ملی‌گرای بنگلادش» بزرگترین حزب مخالف دولت و متحدان این حزب می‌گویند برای برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه، هیچ اعتمادی به شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش ندارند.

خواسته این احزاب کناره‌گیری نخست وزیر و برگزاری انتخابات تحت نظارت یک دولت موقت و بی‌طرف است، اما شیخ حسینه این خواسته‌ را رد کرده است. به همین دلیل نامزدهای انتخابات پیش رو همگی از حزب حاکم عوامی لیگ و متحدانش هستند، یا افرادی که به صورت مستقل کاندید شده‌اند.

مطالب مرتبط