امریکا تمام پروازهای بوئینگ ۷۳۷ مکس را متوقف کرد

پس از جدا شدن یک قسمت از هواپیمای مسافربری از بدنه آن در امریکا، ایالات متحده تمام پروازهای بوئینگ ۷۳۷ مکس را متوقف کرد.

blank

اداره فدرال هوانوردی امریکا پرواز تمامی هواپیمای بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس ۹ را پس از جدا شدن تکه‌ای از بدنه یکی از آن‌ها در هوا که متعلق به خطوط هوایی آلاسکا بود، متوقف کرد.

اداره هوانوردی فدرال امریکا گفته است دستور زمین‌گیر شدن و بازرسی ۱۷۱ هواپیما را صادر کرده است.

روز جمعه هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا پس از برخاستن از ایالت اورگان آمریکا مجبور به فرود اضطراری شد.

خطوط هوایی یونایتد می‌گوید که بازرسی‌های مورد نیاز اداره فدرال هوانوردی را در برخی از ۷۹ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ خود انجام داده است.

این شرکت هواپیمایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتظار می‌رود توقف پرواز برخی از هواپیماها منجر به لغو پرواز حدود ۶۰ هواپیما شود.

پیش از این، اداره فدرال هوانوردی گفته بود که «دستور زمین‌گیر شدن موقت برخی از هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ را که توسط خطوط هوایی امریکا یا در قلمرو ایالات متحده پرواز می‌کنند را صادر کرده است.»

بر اساس این گزارش، بازرسی‌های لازم برای هر هواپیما حدود چهار تا هشت ساعت طول می‌کشد.

خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز نیز پنج هواپیمای خود را از این مدل برای بررسی فراخوانده است.

طبق داده‌های ردیابی پرواز در حادثه روز جمعه خطوط هوایی آلاسکا، این هواپیما در طول پرواز خود به ارتفاع ۱۶ هزار فوت (۴۸۷۶ متر) رسید و سپس برای فرود اضطراری ارتفاع خود را کم کرد.

هواپیمای این شرکت هواپیمایی با ۱۷۷ مسافر و خدمه در نهایت به سلامت در پورتلند فرود آمد.

جنیفر هومندی؛ رییس هیات ملی ایمنی حمل و نقل که در حال بررسی این حادثه است، روز شنبه تایید کرد که هیچ کس در کنار تکه کنده شده هواپیما ننشسته بود.

او گفت: «ما بسیار بسیار خوش شانس هستیم که این اتفاق منجر به حادثه غم‌انگیزتری نشد.»

او افزود که بازرسان بر این باورند که در هواپیما که کنده شده اکنون در محله سدار هیلز در پورتلند افتاده و از هر کسی که آن را پیدا کرده، خواست تا با پولیس محلی تماس بگیرد.

در همین حال، سازمان هواپیمایی کشوری بریتانیا تایید کرد که هیچ هواپیمای ۷۳۷ مکس ۹ در بریتانیا وجود ندارد.

هیچ گزارشی تاکنون در خصوص علت کنده شدن در هواپیما و یا جراحات به مسافران تا این لحظه منتشر نشده است.

براساس تصاویر و عکس‌هایی که از داخل هواپیمای در حال پرواز در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری منتشر شده، می‌توان آسمان شب را از محلی که از بدنه جدا شده دید.

بر اساس عکس‌ها، منطقه آسیب دیده در یک سوم عقب هواپیما، پشت بال و موتورها بوده است.

به نظر می‌رسد بخش بدنه جدا شده در قسمتی است که می‌تواند به عنوان درب خروج اضطراری اضافی مورد استفاده قرار بگیرد.

بن مینیکوچی؛ مدیرعامل شرکت هواپیمایی آلاسکا، با اعلام زمین‌گیر شدن اولیه ۶۵ هواپیما، گفت: «همه هواپیماها تنها پس از تکمیل بازرسی‌ها و کنترل ایمنی به خطوط هوایی بازگردانده می‌شود.»

بوئینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تصمیم اداره فدرال هوانوردی امریکا حمایت می‌کند و با تحقیقات آن‌ها در مورد حادثه خطوط هوایی آلاسکا همکاری خواهد کرد.

بوئینگ گفته: «ایمنی اولویت اصلی ما است و ما عمیقا از تاثیری که این رویداد بر مشتریان و مسافران ما داشته متاسفیم.»

این حادثه یکی از آخرین مشکلاتی است که پرفروش‌ترین مدل بوئینگ را تحت تاثیر گذاشته، این مدل پس از سقوط دو هواپیما از همین مدل در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تقریبا به مدت دو سال در سراسر جهان زمین‌گیر شده بودند.

مطالب مرتبط