کاظمی قمی:گروه‌هایی که به اختلاف بین ایران و افغانستان دامن می‌زنند، کامیاب نمی‌شوند

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در کابل در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان گفت گروه‌هایی که به اختلاف میان افغانستان و ایران دامن می‌زنند، هیچ‌گاه کامیاب نمی‌شوند.

رادیو تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان روز یک‌شنبه (١٧ جدی) گزارش داد مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان با حسن کاظمی قمی، نماینده جمهوری اسلامی در کابل دیدار و گفتگو کردند.

مولوی عبدالکبیر در این دیدار داعش را دشمن مشترک خواند و گفته هدف این گروه بی‌ثبات‌سازی منطقه است.

داعش اخیرا مسئولیت دو انفجار در کرمان و کابل را بر عهده گرفته است.

همچنین روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشت که استخبارات ایالات متحده امریکا تأیید کرده است که این حملات توسط شاخه ولایت خراسان گروه داعش انجام شده است.

این دو منبع گفته‌اند که با «شنود و ردگیری» دریافته‌اند که عوامل شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان در پس انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه در کرمان بوده‌اند.

با این حال کاظمی قمی امروز در این دیدار گفته است گروه‌هایی که به اختلاف میان افغانستان و ایران دامن می‌زنند، هیچ‌گاهی کامیاب نمی‌شوند.

وزارت خارجه طالبان اخیرا با پخش بیانیه کوتاهی درباره انفجار مرگبار در شهر کرمان ایران این رویداد را محکوم کرد، اما از «تروریستی» خواندن آن خودداری کرد.

رادیو تلویزیون ملی تحت مدیریت طالبان همچنین گزارش داده است که حسن کاظمی قمی به طالبان اطمینان داده که اگر افغانستان به محلی برای صادرات کالاهای زراعتی تبدیل شود، ایران بازار خارجی این کالاها خواهد بود.

در این دیدار مولوی عبدالکبیر تاکید کرده که طالبان با پیش‌برد «سیاست اقتصادمحور» خود می‌خواهد نقش مهمی به‌عنوان مرکز ثبات اقتصادی و توسعه‌ای در منطقه داشته باشد.

اخیرا مقام‌های طالبان اعلام کردند که برای توسعه روابط تجاری افغانستان و ایران یک رشته توافقات میان این دو کشور صورت گرفته و در مورد افزایش ساعت کار در گمرگ‌های مرزی دو کشور نیز موافقت شده است.

 

مطالب مرتبط