طالبان به پاکستان: خواهان امنیت و ثبات در منطقه‌ایم

مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با مولانا فضل‌الرحمان؛ رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان از او خواسته است که «پیام روشن» طالبان را به اسلام‌آباد انتقال دهد که این گروه خواستار امنیت و ثبات در منطقه است و به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان را علیه کسی دیگر استفاده کند.

ارگ که تحت کنترل طالبان است یک‌شنبه‌شب، ۱۷ جدی، با نشر اعلامیه‌ای از دیدار مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی نخست‌ وزیر این گروه با مولانا فضل‌الرحمان؛ رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان که روز گذشته در راس یک هیات از علمای پاکستان وارد کابل شد، خبر داده است.

این هیأت پاکستانی با مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان و برخی از اعضای کابینه‌ این گروه دیدار کرده است.

به نقل از اعلامیه طالبان، عبدالکبیر ابراز امیدواری کرده است که سفر علمای پاکستانی در راستای تحکیم روابط میان افغانستان و پاکستان و «کاهش سوء تفاهمات» مؤثر واقع شود.

این مقام طالبان افزوده است که این گروه با تمام کشورهای همسایه، به‌ویژه‌ پاکستان روابط خوب و استوار بر احترام متقابل می‌خواهد.

او همچنین گفته است که طالبان اطمینان می‌دهند که از خاک افغانستان به هیچ کسی خطر و تهدید متوجه نخواهد شد و «بهتر آن است که به عوض ادعاها و پروپاگاندای رسانه‌ای، روی واقعیت‌ها بحث صورت گیرد».

این در حالی است که مقام‌های پاکستانی می‌گویند که تی‌تی‌پی زیر حاکمیت طالبان در افغانستان پناهگاه دارند و از خاک این کشور علیه پاکستان استفاده می‌کنند.

در پی حملات اخیر در پاکستان، روابط این کشور با طالبان تیره شد. اسلام‌آباد سفیر طالبان را احضار کرد و از طالبان خواست که رهبری طالبان پاکستانی را بازداشت و تحویل دهند.

در پی افزایش تنش‌ها، طالبان به مولانا فضل‌الرحمان پیام ویژه فرستاد و از او به کابل دعوت کردند.

در اعلامیه ارگ آمده است که فضل‌الرحمان از سفرش به کابل ابراز خرسندی کرده و گفته است که هر «دو کشور اسلامی» مشترکات دارند و باید مشکلات از طریق گفتگو حل شود.

او گفته: «ما باید به نفع یک‌دیگر بسترهای همکاری را ایجاد نموده و با همدیگر تعاون نماییم.»

این عالم پاکستانی افزوده است که تصمیم دولت پاکستان برای اخراج مهاجران افغانستان را محکوم می‌کند.

دولت پاکستان در ماه اکتوبر سال گذشته‌ میلادی اعلام کرد که مهاجران بدون مدرک باید پاکستان را ترک کنند، در غیر این‌صورت اخراج خواهند شد. طی ماه‌های اخیر حدود نیم‌میلیون شهروند افغانستان مجبور شده‌اند به کشور برگردند.

معاون نخست‌وزیر طالبان در دیدار با هیأت علمای پاکستان گفته است که رفتار نادرست با مهاجران افغان در پاکستان و اخراج اجباری آنان باید متوقف شود.

مطالب مرتبط