فرانتس بکن باوئر اسطوره فوتبال آلمان درگذشت

فرانتس بکن‌باوئر اسطوره فوتبال آلمان و بایرن‌مونیخ پس از سپری کردن چند سال بیماری در ۷۸ سالگی درگذشت.

بکن باوئر ۵ مرتبه قهرمانی در بوندس‌لیگای آلمان، ۴ مرتبه قهرمانی در جام‌حذفی آلمان، ۳ مرتبه قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا، یک مرتبه قهرمانی در جام‌درجام اروپا و یک مرتبه قهرمانی در جام بین‌قاره‌ای را همراه بایرن جشن گرفت. ۳ مرتبه هم همراه نیویورک کاسموس قهرمان لیگ فوتبال امریکای شمالی شد. حسن‌ختام افتخارات بکن‌باوئر به‌عنوان بازیکن قهرمانی همراه هامبورگ در بوندس‌لیگا بود.

کاپیتان پیشین تیم ملی آلمان همراه این تیم در جام‌جهانی ۱۹۶۶ به نایب‌قهرمانی رسید، در جام‌جهانی ۱۹۷۰ سوم شد، در جام‌جهانی ۱۹۷۴ جام قهرمانی را بالای سر برد. او همچنین سابقه قهرمانی در یورو ۱۹۷۲ را داشت و در سال ۱۹۷۶ هم با آلمان‌غربی نایب‌قهرمان شد.
بکن‌باوئر در مربیگری هم موفق بود و در دوران کوتاهی که کار کرد، آلمان‌غربی را به قهرمانی جام‌جهانی ۱۹۹۰ رساند و همراه مارسی قهرمان لیگ ۱ فرانسه شد. همچنین به‌عنوان سرمربی بایرن‌مونیخ یک قهرمانی بوندس‌لیگای آلمان و یک قهرمانی در جام یوفا را به افتخاراتش افزود.

بکن باوئر که افتخارات فردی پرشماری هم دارد، ۲ مرتبه موفق شده توپ‌طلا را در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ کسب کند.

سلامتی بکن باوئر از زمانی که پسرش استفان در سال ۲۰۱۵ درگذشت به تدریج رو به افول رفت. از آن زمان او با بیماری‌ پارکینسون و همچنین زوال عقل درگیر شد و همچنین تحت عمل جراحی قلب نیز قرار گرفت.

در بیانیه‌ای که از سوی خانواده قیصر فوتبال آلمان منتشر شده، آمده است: با اندوه فراوان اعلام می‌کنیم که فرانتس بکن‌باوئر در حالی که اعضای خانواده در کنارش بودند با آرامش به خواب ابدی رفت.

مطالب مرتبط