کاظمی قمی: ایران از اقدام نظامی در افغانستان حمایت نمی‌کند

سفارت ایران در کابل اعلام کرده است که حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده ویژه رییس جمهور این کشور در امور افغانستان در دیدار با مقام‌های طالبان تصریح کرده که کشورش از اقدامات نظامی در افغانستان حمایت نخواهد کرد.

سفارت ایران در کابل، دوشنبه‌شب، ۱۸ جدی، اعلام کرد که این کشور از اقدام نظامی در افغانستان توسط هیچ گروهی حمایت نمی‌کند و این موضوع را حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده‌ رییس جمهور ایران در کابل در دیدار با مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان مطرح کرده است.

سفارت ایران شب گذشته درباره‌ این دیدار در ایکس گفته: «جمهوری اسلامی ایران بیش از چهاردهه پذیرای سلایق متنوع مردم افغانستان بوده است. همان‌گونه که در دیدار با معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت سرپرست افغانستان (طالبان) هم توضیح داده شد، ایران از اقدام نظامی علیه تمامیت ارضی این کشور توسط هیچ گروهی حمایت نخواهد کرد.»

این سفارتخانه افزوده که «در حقیقت استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت مشروع، مشارکت بدون تبعیض، ثبات، رفاه مردم، آبادانی و حسن همجواری، اصول مبنایی و ماندگار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است».

ایران در کنار پاکستان رابطه‌ نزدیک با طالبان دارد.

این کشور سفارت افغانستان در تهران را به طالبان سپرده و همچنین پس از تحولات سیاسی در افغانستان، سفارت خود در کابل را فعال نگهداشته است.

مقام‌های ایرانی همواره بر تشکیل دولت فراگیر تأکید کرده‌اند؛ طالبان اما این موضوع را دخالت در امور داخلی افغانستان می‌دانند و مدعی اند که دولت‌شان فراگیر است.

مطالب مرتبط