یک مقام ایران خواستار اعمال فشار دیپلماتیک بر طالبان شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به انفجارهای اخیر کرمان، از وزارت خارجه کشورش خواست که بر طالبان فشار دیپلوماتیک وارد کند.

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران روز سه‌شنبه (۱۹ جدی) در سخنرانی خود از وزارت خارجه کشورش خواست که حجت را بر «پاکستان، افغانستان و برخی دولت‌های حامی تروریسم تمام کند».

او گفت که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران باید برخورد جدی‌تری با تروریست‌ها داشته باشند.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته در دیدار با رستم امام‌علی، همتای تاجیکستانی خود در تهران گفت که انفجارهای اخیر در کرمان در نتیجه حضور و فعالیت داعش در افغانستان است.

جمهوری اسلامی مانند سایر کشورها طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما روابط نزدیکی با این گروه دارد.

پس از انفجارهای اخیر در کرمان که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، انتقادات از روابط دولت جمهوری اسلامی با طالبان شدت گرفته است.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گفته بود که شاخه افغانستان گروه تروریستی داعش مسئول حمله تروریستی در کرمان بوده‌اند.

یکی از این دو منبع گفته یافته‌ها و اطلاعات در این زمینه “صریح و غیرقابل انکار” هستند. هردوی این افراد گفته‌اند که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی، اطلاعات رهگیری شده را شنود کرده‌اند و توضیح بیشتری نداده‌اند.

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان این گزارش را رد کرده و گفته است که داعش در افغانستان چنان «ظرفیت و مرکزیت» ندارد که برای حمله به ایران برنامه‌ریزی کند. او تاکید کرده که حکومت طالبان، داعش را در کشور «کاملا سرکوب» کرده است.

مطالب مرتبط