برنامه جهانی غذا: مردم افغانستان بر سر دوراهی «گرم شدن یا تهیه غذا» مانده اند

برنامه جهانی غذا (WFP) امروز اعلام کرد که با سرد شدن هوا خانواده ها در افغانستان مجبورند بین گرم کردن خانه هایشان و تهیه غذا برای فرزندانشان یکی را انتخاب کنند.

برنامه جهانی غذا (WFP) روز چهارشنبه، ۲۰ جدی، در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، اعلام کرد که خانواده‌های افغان در زمستان جاری میان تهیه غذا و گرم‌کردن خانه‌هایشان گیر مانده‌اند.

برنامه جهانی غذا ، تصریح کرد: «در زمستان سخت افغانستان، خانواده‌ها مجبورند بین گرم کردن خانه و غذا دادن به فرزندان‌شان انتخاب غیرممکنی را انجام دهند. برنامه جهانی غذا برای کمک به آسیب‌پذیرترین افراد در افغانستان که از سرمای شدید جان سالم به‌در ببرند، در حال تهیه غذای حیاتی است».

گفتنی است که برنامه جهانی غذا در سال ۲۰۲۳ به دلیل کمبود بودجه مجبور شد تا ارایه کمک‌هایش را به ده میلیون نیازمند در کشور متوقف کند و تنها حدود پنج میلیون تن را تحت پوشش برنامه‌هایش قرار دهد.

این در حالی است که دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که ۲۳.۷ میلیون نفر که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان می‌شود در سال ۲۰۲۴ برای زنده‌ماندن، نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.

این نهاد در گزارش جدید خود گفته است که نهادهای امدادرسان برای کمک‌رسانی چند وجهی، ۱۷.۳ میلیون نفر را در اولویت قرار داده‌اند.

اوچا افزوده است که برای کمک‌رسانی به این افراد در سال ۲۰۲۴، به ۳.۰۶ میلیارد دالر کمک نیاز است.

این نهاد گفته است که کمک‌های غذایی، آب‌ آشامیدنی سالم، مراقبت‌های صحی، آموزش، رسیدگی به نیازهای حاد در زمینه‌ی صحت، حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر، به‌ویژه زنان و کودکان و افراد دارای معلولیت از اولویت‌های کلیدی نهادهای امدادرسان است.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد گفته است که افغانستان همچنان با پی‌آمدهای دهه‌ها جنگ، بحران اقلیمی، بلایای طبیعی مکرر، فقر ریشه‌دار و موانع بر سر راه مشارکت زنان در زندگی عمومی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

مطالب مرتبط