ایران: سازنده بمب‌های حملات کرمان یک تاجیکستانی است

یک رسانه‌ ایرانی به نقل از وزارت اطلاعات ایران نام سازنده بمب‌های حملات مرگبار کرمان را منتشر کرده است. براساس این اطلاعیه، او یک تاجیکستانی بوده که دو روز قبل از حملات کرمان از ایران خارج شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده است که در اطلاعیه وزارت ایران آمده است که «طراح و پشتیبان اصلی عملیات جنایت‌کارانه‌ مورد بحث، فردی تاجیکستانی به نام مستعار عبدالله تاجیکی بوده است.»

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که این فرد «در تاریخ ۲۸ آذرماه (قوس) گذشته همراه با یک زن و یک کودک برای تأمین پوشش، به‌صورت غیرمجاز و توسط قاچاقبرهای محلی، از مرزهای جنوب شرقی وارد کشور شده، به کرمان منتقل و در خانه‌ای اجاره‌ای در حومه‌ شهر کرمان مستقر می‌شود.»

براساس این اطلاعیه: «او علاوه بر هدایت عملیات، در کار تولید بمب‌های دست‌ساز نیز تخصص دارد. لذا پس از ترکیب اجزای منقطع و متعدد انفجاری و الکتریکی و تولید بمب‌ها، نهایتا دو روز پیش از وقوع فاجعه‌ غمبار مورد بحث، از کشور خارج شده است.»

در انفجارهای روز ۱۳ جدی که گفته می‌شود توسط دو عامل انتحاری در فاصله ۲۰ دقیقه رخ داد بیش از ۹۰ نفر از زایران مزار جنرال قاسم سلیمانی؛ فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

۱۴ نفر از قربانیان آن حملات اتباع افغانستان بودند.

مقام‌های ایرانی اعلام کردند که هردو مهاجم، تاجیکستانی بوده‌اند.

گروه داعش مسئولیت این کشتارها را به عهده گرفت.

مطالب مرتبط