پاسپورت افغانستان بار دیگر ضعیف‌ترین پاسپورت جهان شد

براساس گزارش جدید شاخص هنلی که قدرتمندترین و ضعیف ترین پاسپورت های جهان را بررسی می کند؛ افغانستان تنها با دسترسی بدون ویزا به ۲۸ کشور، همچنان دارای ضعیف ترین پاسپورت جهان است.

چهار کشور اروپایی فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا به همراه سنگاپور و جاپان، قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴ را دارند.

بر اساس این گزارش، شهروندان فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا به همراه دارندگان پاسپورت دو کشور آسیایی سنگاپور و جاپان می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۹۴ کشور از ۲۲۷ کشور جهان سفر کنند.

در پنج سال گذشته، سنگاپور و جاپان دارای قدرتمندترین اسناد مسافرتی جهان بوده‌اند اما امسال چهار کشور اروپایی در صدر رتبه‌بندی قرار گرفتند.

کوریای جنوبی، سویدن و فنلند با دسترسی به ۱۹۳ کشور در رتبه دوم قرار دارند.

اتریش، دنمارک، ایرلند و هالند نیز با دسترسی به ۱۹۲ کشور در رتبه سوم قرار گرفتند.

در همین حال، بریتانیا با دسترسی بدون ویزا به ۱۹۱ کشور در رتبه چهارم مشترک قرار دارد در حالی که ایالات متحده با دسترسی آزاد به ۱۸۸ کشور رتبه هفتم را حفظ کرده است.

یک دهه پیش، این دو کشور در رتبه اول بودند و مقایسه لیست امسال با رتبه بندی سال ۲۰۱۴ تغییرات عمده‌ای را نشان می‌دهد.

امارات متحده عربی بیشترین پیشرفت را در دهه گذشته داشته و با امکان دسترسی به ۱۸۳ مقصد بدون ویزا به رتبه یازدهم جهش کرد.

چین نیز امسال با دو پله صعود با ۸۵ دسترسی بدون ویزا در جایگاه شصت و دوم قرار گرفت.

کشورهای سوریه، عراق، پاکستان و یمن نیز در رده‌بندی بالاتر از افغانستان در رتبه‌های آخر قرار دارند.

گفتنی است موسسه هنلی در گزارشی که در وبسایت رسمی خود منتشر کرده، نوشته است رتبه‌بندی معتبر همه پاسپورت‌های جهان بر اساس تعداد مقصدهایی است که دارندگان این گذرنامه‌ها می‌توانند بدون ویزای قبلی به آن دسترسی داشته باشند.

این شاخص بر اساس اطلاعات انحصاری انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (IATA) که در حقیقت، بزرگترین و دقیق‌ترین پایگاه اطلاعات سفر است تهیه شده است.

مطالب مرتبط