ابتکار عربستان برای جذب سرمایه های خارجی

عربستان سعودی در اقدام تازه‌ برای جذب سرمایه‌های خارجی پنج نوع اقامت از جمله اقامت برای سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، متخصصان، صاحبان املاک و اقامت برای افراد با استعداد با شرایط ویژه صادر می‌کند.

وزارت خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه (۲۰ جدی) اعلام کرد که مرکز اقامت‌ ممتاز این کشور پنج نوع اقامت را برای سرمایه‌گذاران، کار آفرینان، افراد با استعداد، صاحبان املاک و افراد متخصص اعلام کرد.

این طرح بخشی از چشم‎انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور است.

بر اساس این طرح جدید عربستان سعودی، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با سرمایه هفت میلیون ریال سعودی و ایجاد دست‌کم ده شغل در دو سال اول اقامت دایم این کشور را به‌دست بیاورند.

به گزارش عرب‌نیوز، کارآفرینان دیگر کشورها هم می‌توانند در دو بخش اقامت ممتاز عربستان سعودی را دریافت کنند. در بخش اول، کار آفرینان باید حداقل به ارزش ۴۰۰ هزار ریال سعودی سرمایه را به این کشور جذب کرده باشد و خود متقاضی حداقل ۲۰ درصد آن باشد تا اقامت پنج ساله قابل تمدید را دریافت کند.

در بخش دوم، کارآفرینان کشورهای دیگر می‌توانند با جلب حداقل ۱۵ میلیون ریال سعودی به این کشور که خود متقاضی ۱۰ درصد در آن سهم داشته باشد، اقامت دایم این کشور را به‌دست آورد.

شهروندان دیگر کشورها همچنان می‌توانند با خرید املاک رهایشی به ارزش حداقل چهار میلیون ریال سعودی اقامت این کشور را تا زمانی دریافت کند که مالک این املاک باشد.

متخصصان صحی و دانشمندانی که معاش ماهانه آنها حداقل ۳۵ هزار ریال سعودی باشد و یا پژوهشگرانی که ماهانه حداقل ۱۴ هزار ریال سعودی درآمد داشته باشند، می‌توانند اقامت پنج‌ساله این کشور را به‌دست آورند.

در آخرین نوع اقامت، افراد با استعداد که از سوی وزارت فرهنگ عربستان سعودی برای دریافت اقامت معرفی می‌شوند هم می‌توانند اقامت ممتاز پنج‌ساله این کشور را به‌دست بیاورند.

براساس اطلاعیه‌ای وزارت خارجه عربستان سعودی، افرادی که این نوع اقامت‌ها را دریافت کنند از امتیازات ویژه مانند راه‌اندازی کسب‌وکار و تجارت، دریافت اقامت ممتاز برای اعضای خانواده به شمول پدر و مادر، سفر به سعودی یا از سعودی به دیگر کشورها بدون ویزا، معافیت از هزینه‌های وضع شده بالای مهاجران و اعضای خانواده آنها، انتقال پول بدون هزینه، تصاحب ملکیت، میزبان و دعوت از بستگان برخوردار خواهند شد.

این اقامت‌ها بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان، ولیعهد جوان عربستان سعودی است که در سال ۲۰۱۹ میلادی به هدف تقویت اقتصاد این کشور و متنوع‌سازی اقتصاد تک‌محصولی وابسته به نفت آغاز شد.

مطالب مرتبط