واکنش ترامپ به حملات امریکا در یمن: این همان باندی است که در افغانستان تسلیم شد

دونالد ترامپ از حملات هوایی امریکا به انصارالله در یمن انتقاد کرد و گفت «به یاد داشته باشید، این همان باندی است که در افغانستان تسلیم شد».

رئیس‌جمهور سابق امریکا افزود: ما «دوباره در خاورمیانه بمب می‌اندازیم» و وزیر دفاع «جنگ را از لپ‌تاپ خود در شفاخانه اجرا می‌کند».

او بار دیگر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در اگست ۲۰۲۱ را «شرم‌آورترین لحظه تاریخ ایالات متحده» خواند و گفت در آن زمان، هیچ‌کس پاسخگو نبود و یا هیچ مقامی از سمتش «اخراج نشد».

اظهارات آقای ترامپ در حالی مطرح شده که امریکا حملات هوایی به مواضع انصارالله در یمن را ادامه داده و جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا این حملات را موفقیت‌آمیز خوانده است.

ستاد فرماندهی مرکزی امریکا اعلام کرده که ایالات متحده با موشک‌های تاماهاک انصارالله را هدف قرار داده است.

دونالد ترامپ با انتقاد از این حملات گفت: «بگذارید این مسئله را روشن کنم. ما دوباره در سراسر خاورمیانه بمب می‌اندازیم (جایی که من داعش را شکست دادم!) و وزیر دفاع ما که به تازگی برای پنج روز ناپدید شد، جنگ را از لپ‌تاپ خود در اتاق بیمارستان پیش می‌برد».

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که جمهوری‌خواهان معتقدند جو بایدن ۸۱ ساله قادر به حفظ اقتدار ایالات متحده نیست و برای ریاست‌جمهوری در دوره دوم ناتوان است.

آقای ترامپ می‌گوید ایالات متحده در حال حاضر در سه جنگ جهان شرکت کرده، اما از مشکلات داخلی خود بی‌اطلاع است.

رئیس جمهور سابق امریکا گفت «ما در حال حاضر در اوکراین، اسرائیل و یمن در حال جنگیم، اما در مرز جنوبی خود جنگ نداریم.» آقای ترامپ با کنایه گفت «اوه، این خیلی منطقی است».

در همین حال رئيس‌جمهور ترکیه حمله امریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌های یمن را «استفاده نامتناسب از زور» توصیف کرد.

رجب طیب اردوغان گفت که امریکا و بریتانیا در حال حاضر با تمام نیرو سعی دارند دریای سرخ را به «دریای خون» بدل کنند.

به گفته رئيس‌جمهور ترکیه، این حملات «پاسخ لازم» برای امریکا و بریتانیا در منطقه در پی خواهد داشت.

گفتنی است که ترکیه از دولت به رسمیت‌شناخته‌شده یمن حمایت می‌کند و همچنین پشتیبان روند صلح به رهبری سازمان ملل میان این دولت و انصارالله است که بخش‌های زیادی از یمن را تحت کنترل دارند.

 

 

مطالب مرتبط