یک مقام ایران: به دنبال عادی سازی تعاملات فرهنگی و رسانه‌ای با افغانستان هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد ایران گفته این کشور به‌دنبال عادی‌سازی فضای تعاملات فرهنگی و رسانه‌ای با افغانستان است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد ایران روز شنبه در یک نشست خبری در تهران گفت که همکاری‌های رسانه‌ای با افغانستان شروع شده است و اخیرا این وزارت گروهی را به افغانستان اعزام کرده و قرار است یک گروه دیگر نیز به این کشور سفر کند.

آقای اسماعیلی افزود: «ما به‌دنبال عادی‌سازی فضای تعاملاتی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای میان ایران و افغانستان هستیم».

او بدون اشاره به این که با چه کسانی ملاقات کرده، گفت ملاقات‌هایی داشته و ابراز امیدواری کرد «به‌زودی» این رفت‌وآمدها میان مقام‌های دو کشور بیشتر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد ایران در بخش دیگر از سخنان خود گفت: «به‌شدت نسبت به حفظ میراث فرهنگی ادبی و تاریخی افغانستان حساس هستیم و آن را بخشی از فرهنگ مشترک، تاریخی و ماندگار خود مان می‌دانیم».

او ابراز امیدواری کرد که این بحث را «با قوت» بتوانند ادامه دهند.

آقای اسماعیلی همچنین گفت که جمهوری اسلامی از هنرمندان افغانستان مثل هنرمندان ایرانی در خلق و آفرینش آثار فرهنگی و هنری حمایت می‌کند.

این در حالی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بخش زیادی از نمادهای زبانی و فرهنگی فارسی‌زبان‌ها در افغانستان از اماکن عمومی، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی پاک شده است.

اخیرا امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در تهران در پاسخ به سوالی در مورد مخالفت این گروه با زبان فارسی گفته بود که پایین کشیده شدن تابلوهای فارسی از سر در ادارات و دانشگاه‌ها کار «افراد مغرض» است.

مطالب مرتبط