معاون رئیس الوزرای طالبان: خواهان روابط حسنه حتی با امریکا هستیم

با گذشت بیش از دو سال از روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان و به‌رسمیت شناخته نشدن این گروه توسط کشورها، معاون سیاسی نخست وزیر طالبان گفته است که خواهان برقراری روابط حسنه با کشورها حتی با امریکا هستند.

محمد عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرای طالبان روز شنبه، ۲۳ جدی در یک نشست زیر عنوان «نقش علما و بزرگان قومی در تقویت روابط میان ملت و نظام» در کابل گفته است که این گروه با جهان «کشمکش نه؛ بلکه روابط و تعامل» می‌خواهد.

وی گفت حکومت طالبان «در چارچوب سیاست خارجی خود خواهان برقراری روابط خوب با تمام کشورها از جمله امریکا و روس‌ها (شوروی وقت) هستیم که به ما حمله‌ کرده‌اند».

معاون سیاسی رییس الوزرای طالبان افزوده است: «این گونه نیست که طالبان قصدا وارد تقابل با دنیا است که سبب آوردن مشکلات به افغانستان می‌شود».

محمد عبدالکبیر با تاکید بر اینکه از راه جنگ رسیدن به حل مسایل ناممکن است.از جهان خواسته که مشکلات را از «رهگذر تفاهم» حل کنند.

اظهارات این مقام ارشد طالبان در حالی بیان می‌شود که با روی‌کارآمدن این گروه در افغانستان، کشورهای جهان همواره پیش‌شرط‌هایی از جمله تشیکل دولت فراگیر با حضور همه جریان‌های سیاسی را به‌منظور تعامل با آنان گذاشته‌اند.

این در حالی است که وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان نظام این گروه را  «همه‌شمول» دانسته و گفته این نظام نیازی به تغییرات گسترده ندارد و به باور وی کشورهایی که در افغانستان «حکومت همه‌شمول» می‌خواهند، قصد گماشتن «جاسوسان» و «همدستان» خود در کشور را دارند.

مطالب مرتبط