هزاران نفر در امریکا خواهان توقف جنگ در غزه شدند

به‌دنبال ادامه حملات مرگبار رژیم اسراییل در غزه که تاکنون به مرگ بیش از ۲۳ هزار- اکثرا زن و کودک- منجر شده، هزاران تن از شهروندان امریکا با برگزاری یک راه‌پیمایی اعتراضی در واشنگتن، پایتخت این کشور خواستار پایان جنگ در غزه شدند.

هزاران تن روز شنبه، ۲۳ جدی، به‌خاطر توقف جنگ و حملات رژیم اسراییل بر غزه، در امریکا دست به تظاهرات زدند.

معترضان در حالی که پرچم‌های فلسطین را حمل می‌کردند و شال گردن مردمان بومی این کشور را بر سرداشتند، از مقام‌های امریکایی و اسراییلی خواستند تا به جنگ غزه پایان دهند.

در تابلوی تظاهرکنندگان نوشته شده بود که «به جنگ غزه پایان دهید» و «بگذارید غزه زنده بماند».

آنان به‌شدت از دولت بایدن به خاطر ارسال کمک‌ به اسراییل انتقاد کرده و خواستار توقف هرچه زودتر این کمک‌ها شده‌اند.

به گزارش یواس‌ای ‌تودی، علا حسین علی، از میشیگان که برادرش هنگام تخلیه از غزه با همسر و فرزندانش کشته شده بود، گفته است: «رییس جمهور بایدن خون خانواده من را روی دستانش دارد.»

در همین حال، براندون هیبلوم، یک جوان یهودی و از اشتراک کنندگان این راه‌پیمایی گفته که وی به‌هدف ابراز همبستگی با مردم فلسطین در این تظاهرات حضور یافته است.

او افزوده: «شما به آن‌جا می‌روید و آن را از نزدیک می‌بینید. می‌بینید که یهودی‌ها به راحتی اجازه دارند در دیوار غربی عبادت کنند، اما در همه‌جای مسجد‌الاقصا سربازان اسراییلی مستقر هستند.»

به باور معترضان، آتش‌بس فوری در غزه و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به سود یهودی‌ها است.

این در حالی است که در گذشته نیز مردم امریکا از حمایت بایدن از اسراییل در جنگ غزه که تاکنون بیش از ۲۳ هزار کشته و نزدیک به ۵۹ هزار زخمی برجا گذاشته است، انتقاد کرده‌اند.

به‌رغم مخالفت برخی سیاسیون و شهروندان این کشور، اما واشنگتن به حمایت‌های مالی و نظامی‌اش از رژیم تل‌آویو ادامه داده و با برقراری آتش‌بس در غزه مخالفت کرده است.

این در حالی است که صدها هزار تن از شهروندان یمنی هم در صعده و صنعا، روز جمعه، در واکنش به حملات امریکا و انگلیس به این کشور تظاهرات کردند.

گفته می‌شود که مردم یمن با شعار «پیروزی موعود و جهاد مقدس» در حمایت از ملت فلسطین و مخالفت با حملات اخیر امریکا و انگلیس دست به اعتراض زدند.

براساس گزارش المسیره، شرکت کنندگان در این تظاهرات پرچم‌های یمن، فلسطین و تصاویر قربانیان نیروی دریایی یمن و تصاویر عبدالملک الحوثی، فرمانده کل نیروهای مسلح یمن را در دست داشتند.

آن‌ها با شعارهای «ما پیروزی حتمی را محقق کردیم، نصیحت ما به جهان این است که طرف ظالم را نگیرند»، «امریکا شیطان بزرگ است»، «روح و جان‌مان را فدای الاقصی می‌کنیم» اعتراض کردند.

مردم صعده و صنعا در این تظاهرات آمادگی خود را برای مقابله با حملات امریکا و انگلیس و پیوستن به مراکز آموزش نظامی برای اجرای دستورات عبدالملک الحوثی و دفاع از غزه و آزادی مسجد الاقصی اعلام کردند.

تظاهرکنندگان تاکید کردند تجمع بزرگ در ولایت صعده مهم‌ترین پاسخ به تجاوز امریکا و انگلیس است.

یمن برای حمایت از غزه اقدام به هدف قرار دادن کشتی‌های اسراییلی در دریای سرخ می‌کند؛ اقدامی که خشم امریکا و انگلیس را برانگیخته است.

مطالب مرتبط