متنفذین قومی در دیدار با مقام طالبان خواستار آموزش زنان و دختران شدند

 گروهی از علما و متنفذین قومی در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان از  بازداشت خودسرانه گروهی از زنان جوان در کابل و دایکندی شکایت کرده و خواستار آموزش زنان و دختران شد‌ند.

جعفر مهدوی، نماینده پیشین مجلس در خبرنامه‌ای نوشت که در این دیدار بر جلوگيری از آسيب رسیدن به امنيت روانی جامعه تاکید شد.

همچنین در خبرنامه ارگ طالبان که امروز منتشر شده به نقل از سخنان نماینده «علما و متنفذین محلی» از ۳۴ ولایت افغانستان آورده است که آن‌ها خواستار آموزش زنان و دختران شدند.

گفته شده است که محمد هاشم، متنفذ قومی که به نمایندگی از «زون جنوب» صحبت می‌کرد، در ضمن برشمردن خواسته‌های سران قبایل و علما از طالبان، از رهبری طالبان خواست که اجازه تحصیل به دختران و زنان داده شود.

او گفت نظر آن‌ها این است که حکومت طالبان «باید بر آموزش اسلامی و مدرن تمرکز کند و دروازه مکاتب و دانشگاه‌ها برای تحصیل دختران و خواهران باز شوند».

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل، یوناما، پیش از این گزارش داده بود که طالبان در کابل و دایکندی «تعداد زیادی» از زنان را خودسرانه بازداشت کرده است.

یوناما هشدار داده بود که اقداماتی چون خشونت فیزیکی در برابر دختران و زنان افغان «تحقیرآمیز و خطرناک است».

این دفتر در خبرنامه خود نوشت که از یازدهم جدی مجموعه‌ای از کمپین‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر و پولیس طالبان برای اجرای حکام حجاب را ثبت کرده است.

براساس بررسی‌های نمایندگی سازمان ملل این اقدامات منجر به بازداشت تعداد زیادی از زنان و دختران در کابل و دایکندی شده است.

یوناما افزوده که گزارش‌های مربوط به بدرفتاری و بازداشت غیرقانونی بازداشت‌شدگان نگرانی این دفتر سازمان ملل را برانگیخته است.

این در حالی است که سخنگوی طالبان نگرانی یوناما را در این مورد بیجا و نادرست دانسته و گفت که خانم‌های افغان خودشان حجاب را مراعت می‌کنند و نیاز به اعمال فشار ندارند.

مطالب مرتبط