فائو: حدود 4 میلیون گاو در افغانستان طی سال 2023 واکسن شده اند

سازمان خوراک و زراعت سازمان ملل متحد (فائو) می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود 4 میلیون گاو را در برابر بیماری «لمپی ‌اسکین» در سراسر افغانستان واکسن کرده است.

در خبرنامه سازمان خوراک و زراعت سازمان ملل متحد (فائو)  امروز (یک‌شنبه، ۲۴ جدی) آمده است که کارزار واکسن دام‌ها در ۳۴ ولایت افغانستان توسط کدرهای دامپزشکی محلی انجام شده است و «در مجموع ۳/۹۶ میلیون گاو متعلق به ۱/۸ میلیون خانوار در ۳۴ ولایت در سال ۲۰۲۳ واکسینه شدند».

این نهاد گفته است که شیوع بیماری «لمپی اسکین» دامداران افغا‌نستان را با مشکلات متعدد مواجه کرده بود و گاوهای زیادی را از بین برده بود یا منجر به کاهش شیر و وزن شان شده بود.

این نهاد گفته است که آنان در این کارزار تنها ۱۳۶ هزار و ۷۰۰ گاو را در بامیان واکسین کرده‌اند. این گاوها متعلق به ۵۰ هزار و ۶۳۰ خانواده بوده‌اند.

فائو‌ گفته است: «در ابتدا، متقاعد کردن روستائیان به اهمیت واکسیناسیون یک چالش بود. افغان‌ها به ندرت دام‌های خود را با دارو درمان می‌کنند».

بر اساس ارزیابی این سازمان، در روستاهای افغانستان اکثر خانوارها به طور متوسط دو گاو دارند که در کار زراعت و تهیه محصولات لبنی خانواده نقش مهمی دارند.

بیماری کمپی اسکین یک بیماری عفونی ویروسی در دام‌هاست که باعث لاغری مفرط گاوها و کم شدن شیر آنها می‌شود و با ضایعات پوستی قابل مشاهده در گاو و گوساله‌ همراه است که در موارد زیادی به تلف شدن دام می‌انجامد.

 

مطالب مرتبط