چین: تایوان هرگز کشور نبوده و در آینده هم نخواهد بود

وزیر خارجه چین در واکنش به نتیجه انتخابات در تایوان، هر گونه آینده مستقل برای این جزیره را به عنوان یک کشور مطلقاً رد کرد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین بعد از پیروزی لای چینگ-ته، نامزد حزب حاکم تایوان در انتخابات ریاست‌جمهوری این جزیره هشدار داد «تایوان هرگز کشور نبوده و قطعاً در آینده هم نخواهد بود».

این در حالی است که بیجینگ خط مشی و قصدش برای اتحاد مجدد با این جزیره را اعلام کرده و در عین حال حتی گزینه توسل به نیروی نظامی برای رقم زدن این اتحاد را رد نکرده است.

رئیس‌‌جمهور چین، شی جین‌پینگ در سخنانی به مناسبت سال نوی میلادی «اتحاد مجدد سرزمین مادری» را «رویدادی اجتناب‌ناپذیر» خواند.

رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن گرچه بعد از اعلام نتیجه انتخابات تایوان گفت از استقلال این جزیره حمایت نمی‌کند، اما یک مقام ارشد دولت او خبر داد که بایدن برای نشان دادن حمایت از تایوان قصد دارد یک هیات غیررسمی شامل برخی مقامات سابق را با وجود حساسیت‌های چین به این جزیره اعزام کند.

بیجینگ امروز این تحرکات و همچنین تبریک پیروزی وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن به ویلیام لای چینگ-ته را هم بی‌پاسخ نگذاشت و از آمریکا خواست به اصل چین واحد و تعهد رهبران خود مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان احترام بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین، هوآ چونیینگ امروز گفت «ایالات متحده باید تعاملات رسمی با تایوان را متوقف و از ارسال هرگونه پیام اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب خودداری کند».

بعضی از سران کشورهای جهان به ویلیام لای پس از پیروزی در انتخابات روز گذشته درتایوان تبریک گفته‌اند.

او وعده داده است که از این جزیره در مقابل ارعاب چینی‌ها محافظت کند و شیوه زندگی دموکراتیک را حفظ کند.

چین پیروزی آقای لای را نپذیرفته و ادعاهای ارضی خود بر این جزیره خودگردان را تکرار کرده است.

در این میان برخی کشورها از جمله افغانستان  به نتیجه انتخابات تایوان که به پیروزی یک نامزد استقلال‌طلب منجر شده واکنش نشان داده و در حمایت از ادعای چین، بر اصل«چین واحد» تاکید کردند و  مداخله در امور داخلی چین را تحریک‌آمیز و  برای صلح و ثبات منطقه زیان‌آور خواندند.

 

 

مطالب مرتبط