فوزیه کوفی در گفتگو با افق: امریکا مسئول سقوط نظام جمهوری است؛ کشورهای منطقه بر طالبان فشار بیاورند

فوزیه کوفی؛ عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان و یکی از اعضای هیات مذاکره‌کننده دوحه در دوره جمهوریت در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری افق می‌گوید که امریکا عامل سقوط نظام جمهوری و به قدرت رساندن طالبان است. او همچنین خواستار فشار کشورهای منطقه بر طالبان برای تشکیل دولت فراگیر شد.

blank

خانم کوفی به خبرگزاری افق می‌گوید که برای ایجاد یک افغانستان با ثبات و دوامدار، کشورهای منطقه نقش اساسی و برجسته‌ای دارند.

او خواهان فشارهای جهان و منطقه بر طالبان، برای ایجاد یک دولت همه‌شمول شد. خانم کوفی تاکید کرد که در قدم نخست باید کشورهای جهان به خصوص کشورهای منطقه بر طالبان فشار بیاورند تا یک راه‌ حل منطقی برای برون‌رفت از بحران جاری در کشور ایجاد شود.

او همچنین گفت که حکومت فعلی در کشور یک حکومت تک‌قومی است که نمی‌تواند دایمی و دوامدار باشد؛ اما نباید بیش از این مردم زجر ببینند. او می‌گوید که فضا باید برای جامعه سیاسی افغانستان مساعد شود تا آنان روی یک طرح و ساختار منطقی برای افغانستان کار کنند.

فوزیه کوفی در بخشی از صحبت‌های خود به امنیت مردم پرداخته گفت که طالبان ادعا دارند که امنیت و آرامش را در افغانستان به وجود آورده‌اند، کدام امنیت؟! کدام آرامش؟! درست است که پیش از حاکمیت این گروه صدای توپ و تفنگ بود؛ اما مردم بیم این را نداشتند که نصف شب یکی بیاید و آن‌چه بخواهد را انجام دهد و کسی حتی گفته نتواند چرا. او می‌گوید که این‌ها از دید مردم امنیت و آرامش نیست.

به باور این عضو پیشین پارلمان، دید منطقه نسبت به افغانستان یک دید امنیتی و اقتصادی است و باید فراتر از آن برود و دید خود را یک دید تاریخی بسازند. افغانستان متشکل از همه گروه‌های سیاسی و اجتماعی است باید همه این‌ها در نظر گرفته شود.

خانم کوفی در بخشی دیگر از گفته‌هایش به فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان پرداخت و گفت که با روی کار آمدن طالبان، فعالیت آنان به شمول القاعده در افغانستان افزایش یافته است؛ آنچه که همواره از سوی طالبان رد شده است.

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان اعلام کرد که همه گروه‌های تروریستی در افغانستان سرکوب شده‌اند و تعداد نیروهای داعش به ۸۰ تن هم نمی‌رسد.

این عضو پیشین مجلس نمایندگان همچنین در بخش دیگری از گفتگوهایش به نقش امریکا در قبال افغانستان پرداخت و امریکا را مسئول سقوط و حاکمیت طالبان در افغانستان دانست.

خانم کوفی می‌گوید که در دو مرحله می‌توانیم نقش امریکا در قبال افغانستان را بررسی کنیم؛ یکی در مرحله مذاکره و دیگری در زمینه‌سازی این گفتگوها که منجر به روی‌ کار آمدن طالبان در کشور شد.

خانم کوفی می‌گوید که امریکا بدون در نظر گرفتن نظام و ساختار افغانستان و گروه‌های سیاسی و زنان مستقیم وارد گفتگو با طالبان شد. او امریکا را مسئول سقوط نظام دانسته و می‌گوید که امریکا به بهانه این‌که ما با طالبان درباره مساله‌ای که مربوط به ماست؛ آن‌چه که خروج نیروها از افغانستان نامیده می‌شود گفتگو می‌کنیم؛ در حالی‌که خروج نیروها از افغانستان رابطه مستقیم به مردم داشت. امریکا با مشوره و مطابق برنامه‌ خاص وارد افغانستان شد و باید با برنامه و نه عجولانه از افغانستان بیرون می‌شد.

فوزیه کوفی در پایان گفتگویش با خبرگزاری افق به مساله زنان تحت حاکمیت طالبان پرداخت و با ابراز تاسف گفت که زنان بیش از هر فرد دیگر در افغانستان دچار آسیب‌های روحی و روانی شده و می‌شوند. او افزود که ۵۰ درصد از مردم ما از همه حقوق خود محروم شده‌اند.

خانم کوفی در حالی از بازماندن زنان از حقوق‌شان صحبت می‌کند که طالبان طی چند روز اخیر دست به بازداشت گسترده زنان در کابل بهدخصوص در غرب پایتخت زده و آنان را از گشت‌وگذار بازداشته‌اند.

مطالب مرتبط