ناشران: طالبان برخی کتاب‌های مخالف عقاید خود را جمع آوری می‌کنند

منابع در کابل می‌گویند طالبان فشارهای خود را برای کنترل بازار نشر و فروش کتاب افزایش داده و برخی از کتاب‌ها با عناوین سیاسی و مذهبی را جمع‌آوری و مصادره کرده‌اند.

مجیب‌الرحمن رحیمی، پژوهشگر و نویسنده، امروز در صفحه فیس بوک خود نوشته است: آثار او جزو کتاب‌هایی است که طالبان در هفته گذشته «با هجوم به انتشارات و کتابفروشی‌های کابل «مصادره و با خود بردند».

این نویسنده که بخاطر فعالیت‌های سیاسی‌اش نیز شناخته می‌شود، در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشت:‌ «طالبان نمی‌دانند که در عصر اینترنت و انقلاب تکنالوژی معلوماتی و پایان سیطره و حاکمیت حکومت‌ها و نظام‌های استبدادی بر معلومات، نشرات، کتاب، مقالات علمی و… نمی‌توانند جلو اطلاع‌رسانی‌ و انتشار کتاب را بگیرند».

همچنین یک استاد دانشگاه که نخواست اسمی از او برده شود به بی‌بی‎‌سی گفت که افراد طالبان به کتابفروشی‌ها و ذخیره‌گاه‌های (انبار) ناشران سر می‌زنند و این کتاب‌ها را مصادره می‌کنند.

شماری از دانشجویان در کابل نیز می‌گویند که وزارت تحصیلات طالبان کتابخانه‌‌های دانشگاه‌ها را از کتاب‌های «مخالف تفکر و مذهب طالبان» منع کرده و پژوهش‌های اکادمیک در این حوزه را نیز ممنوع کرده است.

به گفته برخی منابع، بخشی از این ممنوعیت هم شامل کتاب‌های مذهبی، به استثنای کتب مربوط به مذهب اسلام حنفی، نیز بوده است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان دو روز پیش تایید کرده است که به ناشران و کتابفروشی‌ها قبلاً توصیه شده است که فهرست مشخصی از کتب را عرضه نکنند.

معاون این وزارت گفته بود که اما هنوز اقداماتی در رابطه به مصادره این کتاب‌ها روی دست گرفته نشده است.

این نخستین باری نیست که گروه طالبان به کتابفروشی‌ها و انتشارات کتاب در کابل حمله و آن‌ها را از فروش برخی از آثار ممنوع می‌کند.

استخبارات طالبان در ماه جدی ۱۴۰۰ نیز فهرستی را میان کتابفروشان و ناشران توزیع کرده که از آنها تعهد می‌گیرد چنین آثاری نشر نکنند و به فروش نگذارند.

مطالب مرتبط