طالبان درس‌های «مخالف شریعت» را از مکاتب حذف کردند

سخنگوی وزارت معارف طالبان از تغییرات در نصاب تعلیمی مکاتب خبر داده و گفت دروسی که با «شریعت و فرهنگ افغانستان» مطابقت نداشت، از نصاب درسی مکاتب حذف شده است.

منصور احمد حمزه، سخنگوی وزارت معارف طالبان روز دوشنبه (۲۵ جدی) در مصاحبه با تلویزیون ملی، تحت کنترل طالبان درمورد تغییر نصاب تعلیمی مکاتب و همچنین ساخت صدها مدرسه دینی در افغانستان صحبت کرده است. او درباره مضامینی که حذف شده توضیحی نداد.

او همچنین از استخدام بیش از ۴۰ هزار معلم به شمول زنان در دو سال اخیر یاد کرد.

اما، پیش از این روزنامه هشت صبح، در ماه قوس در گزارشی درباره کمیته‌ ویژه کمیسیون معارف طالبان برای ارزیابی نصاب آموزشی مکاتب فاش کرده بود که طالبان مواردی همچون «بیگانه‌پنداری اهل تشیع، شیطانی خواندن سازمان ملل متحد، منع تجلیل نوروز، وضع محدودیت بر میله‌ها و جشن‌ها و نکوهش برخی از شخصیت‌ها» در نصاب تعلیمی جدید گنجانده‌اند.

تغییر نصاب تعلیمی متناسب با ایدیولوژی طالبان از مواردی است که نگرانی جهانی را نیز برانگیخته است. چندی پیش مجله فارن پالیسی در گزارشی نظام آموزشی تحت کنترل طلبان را «ارتش جدید طالبان» خواند.

این نشریه نوشت که طالبان مکاتب سراسر افغانستان را به صورت غیرمستقیم به مدارس دینی آموزش قرآن تبدیل کرده است. طبق این گزارش، این مکاتب دانشمند تربیت نمی‌کنند، بلکه «بمب‌افکن» تولید خواهند کرد.

با گذشت دو سال از ممنوعیت آموزشی دختران و زنان از سوی طالبان این گروه فراهم‌سازی «شرایط مورد نظر طالبان» و تغییر نصاب تعلیمی را از دلایل مسدودسازی مکاتب و دانشگاه‌ها عنوان کرده است.

سخنگوی وزارت معارف ضمن اشاره به تغییر نصاب تعلیمی تا صنوف ششم مکاتب، از ساخت ۹۷۲ مدرسه در دو سال اخیر نیز یاد کرده است. او گفته که در شش ماه گذشته ساخت ۶۰۰ مدرسه تکمیل و ۶۰ مدرسه دیگر تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

پیشتر وزارت معارف طالبان اعلام کرد که در دو سال گذشته حدود ۱۴ هزار مدرسه دینی در چهارچوب وزارت معارف این گروه ثبت شده است.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان نیز گفته طالبان مکاتب دولتی را به مدرسه دینی تمام‌وقت تبدیل کرده است.

مطالب مرتبط