کانادا از حکم دادگاه لاهه درباره پرونده «نسل‌کشی» علیه اسراییل پیروی می‌کند

منابع رسانه‌ای به نقل از مقام‌های وزارت خارجه کانادا گزارش داده‌اند که این کشور از هرگونه حکم دادگاه لاهه درباره پرونده نسل‌کشی علیه رژیم اسرايیل پیروی خواهد کرد.

به‌دنبال سپردن پرونده «نسل‌کشی» رژیم اسراییل در غزه از سوی افریقای جنوبی به داد‌گاه بین‌المللی لاهه، دولت کانادا به رهبری جاستین ترودو روز سه‌شنبه، ۲۶ جدی، اعلام کرد که از هرگونه تصمیم این دادگاه در مورد پرونده یادشده پیروی خواهد کرد.

سی‌بی‌اس‌نیوز گزارش داده که جاستین ترودو؛ نخست‌وزیر کانادا و ملانی جولی؛ وزیر خارجه این کشور در پاسخ به ادعای افریقای جنوبی مبنی بر این‌که رژیم اسراییل در جنگ علیه حماس در غزه نسل‌کشی می‌کند، بیانیه‌های کتبی و شفاهی را منتشر کرده‌اند.

دولت کانادا پیش از این، موقف «سردرگم‌کننده‌ای» را در این زمینه اتخاذ کرده بود.

موقف نامشخص کانادا در مورد این پرونده، واکنش‌های مختلف را به همراه داشته است.

نخست‌وزیر این کشور چند روز پیش گفته بود که هرچند از دیوان بین‌المللی لاهه حمایت می‌کند، اما این به معنی پشتیبانی از پرونده افریقای جنوبی علیه رژیم اسراییل نیست.

مایکل بوکرت، یکی از حامیان کانادایی صلح و عدالت در شرق‌میانه در این مورد گفته: «این فراتر از سردرگمی است. من فکر می‌کنم که این یک شکست کامل در ارتباطات است.»

از سوی دیگر، ریچارد مارسیو؛ معاون مرکز امور اسراییل و یهودیان (CIJA) خواستار حمایت کانادا از رژیم اسراییل در این پرونده شده است.

او تصریح کرده: «مطمئنا در درک موضع دولت فدرال مشکل داشتم و می‌دانم که تنها من نیستم.»

این نهاد پیش از این از موقف دولت کانادا سپاس‌گزاری کرده بود.

در همین حال، ملانی جولی گفته است که کانادا روند رسیدگی به پرونده آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه را از نزدیک دنبال‌ می‌کند.

او افزوده: «حمایت تزلزل ناپذیر کانادا از حقوق بین‌الملل و دیوان بین‌المللی لاهه به این معنا نیست که ما فرضیه پرونده مطرح شده توسط افریقای جنوبی را می‌پذیریم.»

این در حالی است که اخیرا افریقای جنوبی با سپردن شکایتی به دادگاه بین‌المللی لاهه، اسراییل را به نسل‌کشی فلسطینی‌ها در غزه متهم کرد.

این کشور از این دادگاه خواسته است تا رژیم اسراییل را وادار به توقف فوری جنگ در غزه کند.

رونالد لامولا؛ وزیر عدلیه افریقای جنوبی در اقامه دعوای خود گفت که هیچ حمله مسلحانه نمی‌تواند سرکشی از کنوانسیون سازمان ملل در مورد نسل‌کشی را توجیه کند.

مطالب مرتبط