حمله موشکی ایران به پاکستان؛ اسلام‌آباد: سفیر ایران حق بازگشت ندارد

یک روز پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به خاک پاکستان، وزارت خارجه این کشور سفیر خود را از تهران فراخوانده و مانع بازگشت سفیر ایران به اسلام‌آباد شده است.

پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به خاک پاکستان، وزارت خارجه پاکستان، امروز چهارشنبه، ۲۷ جدی، اعلام کرد که سفیر ایران فعلا اجازه بازگشت به اسلام‌آباد را نخواهد داشت.

ممتاز زهرا بلوچ؛ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش سفیر خود را از تهران فراخوانده است و سفیر ایران در اسلام‌آباد که هم‌اکنون در ایران است، فعلا اجازه بازگشت به پاکستان را نخواهد داشت.

پاکستان همچنین تمامی «دیدارهای عالیرتبه را به تعلیق» درآورده است.

وزارت خارجه ایران هنوز واکنشی به این اقدام نشان نداده است.

این در حالی است که ساعتی پیش چین از هر دو کشور خواست که «خویشتن‌داری» نشان دهند و از اقداماتی که باعث تشدید تنش می‌شود پرهیز کنند.

امروز مائو نینگ؛ سخنگوی وزارت خارجه چین، در کنفرانس خبری هفتگی گفت: «ما از دوطرف می‌خواهیم که خویشتن‌داری نشان دهند و از اقداماتی که باعث افزایش تنش می‌شود خودداری و با هم برای حفظ صلح و ثبات کار کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ما هم ایران هم پاکستان را همسایگان نزدیک و کشورهای مهم اسلامی می‌دانیم.»

امیر آشتیانی؛ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، امروز درباره حملات موشکی اخیر گفت: «ما در دفاع از منافع ملی و مردم‌مان هیچ محدودیتی قائل نیستیم و این کار را با اقتدار انجام می‌دهیم.»

پیش‌تر وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حملات نقض حاکمیت پاکستان «کاملا غیرقابل قبول» است و می تواند «عواقب جدی» داشته باشد.

پاکستان در اعتراض کاردار ایران در اسلام‌آباد را هم احضار کرده است.

ایران روز گذشته به جز پاکستان به عراق و سوریه هم حمله موشکی کرد.

در بیانیه رسمی دولت پاکستان مشخص نشده است که این حمله به کجا انجام شده است، اما رسانه‌های پاکستان می‌گویند که این حمله در نزدیکی پنجگور در جنوب غربی ایالت بلوچستان در ۴۵ کیلومتری عمق خاک پاکستان بوده است.

ایران دیروز گفت به دو مقر جیش العدل در داخل خاک پاکستان حمله موشکی و پهپادی کرده است.

پاکستان این حمله را محکوم و تقبیح کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

جیش العدل روز گذشته در بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود «عدل مدیا»، گفت که در حمله سپاه پاسداران خانه‌های تعدادی از اعضای این گروه هدف قرار گرفت.

در این بیانیه آمده: «در این حمله حداقل شش فروند پهپاد انتحاری و تعدادی موشک به خانه‌هایی که در آنجا کودکان و همسران مجاهدان سازمان جیش العدل اسکان داشته اند حمله کرده‌اند که در نتیجه آن منزل دو تن از مجاهدین منهدم شده و اعضای خانواده آن‌ها به شهادت رسیده و زخمی شده‌اند.»

این گروه گفته که در این حمله دو کودک خردسال کشته شده و دو زن به همراه یک دختر نوجوان به شدت مجروح شده‌اند.

تنش در روابط دو کشور همسایه در حالی بالا می‌گیرد که دیروز حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه ایران در سویس با انوارالحق کاکر؛ نخست‌وزیر موقت پاکستان دیدار و بر توسعه روابط تأکید کرد، حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده ویژه رییس جمهوری ایران در امور افغانستان دو روز پیش به اسلام‌آباد رفت و با وزیر خارجه موقت آن کشور دیدار داشت و مقام‌های امنیتی ایران هم از برگزاری یک مانور دریایی مشترک با پاکستان خبر داده بود.

مطالب مرتبط