واکنش ها به ممنوعیت برخی کتاب ها؛ طالبان: این کتاب ها «زهر» هستند

معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان با دفاع از جمع‌آوری و ضبط کتاب‌ها از کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های دولتی و خصوصی در افغانستان گفت از فروش و نشر کتاب‌های «پروژه‌ای» که در بین مردم «زهر» منتشر می‌کند، جلوگیری می‌‌شود.

عتیق‌الله عزیزی، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در نشست افتتاح «مجمع حفاظت از کتاب‌ها» گفت: کتاب‌هایی که موجب «انحراف فکری و فاسد شدن مردم» می‌شود، از کتاب‌فروشی‌ها حذف شده است.

او افزود به کتاب‌فروشان دستور داده شده تا کتاب‌هایی را که «برای ازبین بردن وحدت مردم، انحراف از اعتقادات مذهبی و تخریب ذهنیت‌ها» نوشته شده، حذف کنند.

او در دفاع از این اقدام گفت که این وزارت درصدد اعمال سانسور و ممنوعیت کتاب نیست، اما از انتشار کتاب‌هایی که «مشکلات زبانی، فرهنگی و مذهبی» در بین مردم ایجاد می‌کند، جلوگیری می‌کند.

منابع مطلع روز دوشنبه، ۲۵ جدی گفتند طالبان فشارهای خود را برای کنترول بازار نشر و فروش کتاب افزایش بخشیده است. اخیرا افراد این گروه با فهرستی از «کتاب‌های ممنوعه» به انبارهای برخی از کتابفروشی‌ها رفته و آثار شماری از نویسندگان افغانستان را مصادره کرده است.

این کارزار طالبان واکنش‌های زیادی در پی داشته است. از جمله شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان در پستی در ایکس نوشته است: «در ادامه کمپین گسترش جهل و محو دانایی، طالبان به مصادره کتاب‌ها آغاز کرده‌اند.»

خانم اکبر افزوده است: «هیچ یک از این تلاش‌های سرکوب‌گرانه طالبان تعجب‌آور نیست. آنها از موضع ضعیف و بی‌منطقی دیدگاه‌ها و پالیسی‌های خود آگاهند و می‌دانند که توان حکومت بر جامعه‌ای آگاه و پرسشگر را ندارند.»

مجیب‌الرحمن رحیمی، نویسنده و پژوهشگر می‌گوید آثار او جزو کتاب‌هایی است که طالبان در هفته گذشته «با هجوم به انتشارات و کتابفروشی‌های کابل مصادره و با خود بردند».

کتاب‌های این نویسنده درباره موضوعاتی چون نقد نظام سیاسی و قومی افغانستان، هویت ملی، اصلاحگری مذهبی است.

نذیر احمد، نویسنده و روزنامه‌نگار پشتو زبان هم در شبکه‌های اجتماعی خبر داد که حکومت طالبان کتاب‌ او «آخرین سنگر وزیرستان» را از کتابفروشی‌ها جمع آوری کرده است.

شماری از دانشجویان در کابل نیز می‌گویند که وزارت تحصیلات طالبان کتابخانه‌‌های دانشگاه‌ها را از داشتن کتاب‌های «مخالف تفکر و مذهب طالبان» منع کرده و پژوهش‌های اکادمیک در این حوزه را نیز ممنوع کرده است.

به گفته برخی منابع، بخشی از این ممنوعیت هم شامل کتاب‌های مذهبی، به استثنای کتب مربوط به مذهب اسلام حنفی، نیز بوده است.

گفتنی است که طالبان کمیسیون ارزیابی کتاب را ایجاد کرده که این کمیسیون انتشار صدها کتاب را متوقف کرده است. این کمیسیون قبلاً خرید و فروش و تجدید چاپ بیش از ۱۰۰ جلد کتاب را ممنوع و از کتابخانه‌ها حذف کرده بود.

 

مطالب مرتبط