یک مقام ایرانی: طالبان تا به حال مشکل امنیتی برای ایران ایجاد نکرده است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از عملکرد طالبان در برابر این کشور ابراز رضایت کرده و گفت این گروه در تنها جایی که مشکل امنیتی ایجاد نکرده، ایران است.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز چهارشنبه در نشستی با دانشگاهیان در تهران گفت که جمهوری اسلامی با سنی بودن طالبان مشکل ندارد و طالبان نیز برای ایران مشکل امنیتی ایجاد نکرده است.

آقای احمدیان افزود که تفاوت‌های مذهبی مانع همکاری و روابط نزدیک جمهوری اسلامی با گروه‌های سنی مذهبی چون طالبان و حماس نشده است.

دبیر امنیت ملی ایران گفت: «ایران توانست با حماس که از اهل تسنن هست، به یک نقطه مشترک برسد. این رویکرد در تعامل با دولت طالبان نیز برقرار است. به گواه بسیاری، دولت طالبان در تنها جایی که مشکل امنیتی ایجاد نکرده، ایران است».

مقام‌های ایرانی بارها داعش را عامل بی‌ثباتی منطقه توصیف کرده‌اند، گروهی که بخشی از جنگجویان آن در افغانستان اند.

پیش از این وزیر خارجه ایران در ماه سرطان مدعی شده بود که داعش به افغانستان انتقال یافته است. او گفته بود: «سران و نیروهای کارکشته داعش از عراق، سوریه و بخش‌هایی از لیبیا در این ماه‌ها به خاک افغانستان منتقل شده‌اند».

به دنبال حملات انتحاری در کرمان در ۱۳ جدی، وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که یکی از دو مهاجم انتحاری اهل تاجیکستان بود و در ولایت بدخشان افغانستان در اردوگاه‌های آموزشی داعش تربیت شده بود.

این در حالی است که طالبان بارها تهدید داعش در افغانستان را رد کرده و گفته که این گروه سرکوب و تضعیف شده است.

مطالب مرتبط