وزیران خارجه پاکستان و ایران بر کاهش تنش‌ و از سرگیری روابط توافق کردند

به دنبال بروز تنش‌ میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پس از حملات موشکی و پهپادی به خاک همدیگر، وزارت خارجه پاکستان از توافق وزیر خارجه این کشور و همتای ایرانی‌اش بر کاهش تنش و از سرگیری روابط میان دو کشور خبر داده است.

وزارت خارجه پاکستان، روز جمعه، ۲۹ جدی، اعلام کرد که وزیران خارجه پاکستان و ایران با توافق بر کاهش تنش، درباره‌ بازگشت سفیران دو کشور به اسلام‌آباد و تهران صحبت کرده‌اند.

پاکستان در پی حمله ایران به خاک‌اش، سفیر خود را از تهران فراخوانده و گفته بود که سفیر ایران در اسلام‌آباد هم اجازه بازگشت به پاکستان را نخواهد داشت.

وزارت خارجه‌ پاکستان اعلام کرده است که جلیل عباس جیلانی؛ وزیر خارجه موقت این کشور و حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه‌ ایران در گفتگوی تلفونی بر کاهش تنش‌ توافق کرده‌‌اند.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که جیلانی و عبداللهیان درباره‌ بازگشت سفیران دو کشور به پایتخت‌ها نیز بحث کرده‌اند.

وزیر خارجه پاکستان با تأکید بر روابط نزدیک «برادرانه» کشورش با ایران، از تمایل پاکستان برای همکاری با ایران بر اساس روحیه اعتماد و همکاری متقابل سخن گفته است.

جیلانی تأکید کرده است که احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت باید زیربنای این همکاری باشد.

به نقل از اعلامیه وزارت خارجه‌ ایران، امیرعبداللهیان نیز با تأکید بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان گفته است که «حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویا مورد توجه ما هست و همکاری‌های دو کشور برای خنثی و نابود‌کردن اردوگاه‌های تروریستی در خاک پاکستان ضروری است.»

او گفته که مناسب است محور همکاری‌های امنیتی و نظامی که در گذشته مورد توافق و تاکید مقام‌های دو کشور قرار گرفته است، با جدیت دنبال شود.

وزارت خارجه ایران می‌گوید که وزیر خارجه پاکستان، امیرعبداللهیان را به اسلام‌آباد دعوت کرده است.

حمله موشکی و پهپادی ایران علیه گروه «جیش العدل» در بلوچستان پاکستان، باعث بروز تنش میان دو کشور شد.

پاکستان در اقدامی‌تلافی‌جویانه، علیه شبه‌ نظامیان جدایی‌طلب بلوچ در خاک ایران حملات هوایی انجام داد.

اکسپرس تریبون گزارش داده است که این کشور به‌دنبال حملات‌ تلافی‌جویانه خود، پیام آشتی را به ایران ارسال و بر عدم علاقه خود به تشدید بیشتر اوضاع تأکید کرد.

به نوشته این رسانه، اسلام‌آباد و تهران به سرعت اقدام به تنش‌زدایی کردند؛ زیرا احتمال یک درگیری تمام عیار وجود داشت.

مطالب مرتبط