یوناما: در سه حمله هدفمند ۱۳۷ شهروند شیعه کشته و زخمی شده‌اند

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان از چندین حمله علیه شیعیان و هزاره‌ها در سه ماه اخیر خبر داده و اعلام کرده است که در سه ماه اخیر ۲۰۲۳ در نتیجه یک انفجار در بغلان، دو انفجار در کابل و سه ترور هدفمند در هرات ۱۳۷ شهروند شیعه و هزاره افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان، امروز دوشنبه، دوم دلو، با نشر گزارشی در مورد وضعیت هزاره‌ها در افغانستان تحت حاکمیت طالبان گفته است که در این حملات، دست‌کم ۴۹ نفر کشته و ۸۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

یوناما امروز گزارشی از وضعیت حقوق بشری افغانستان در جریان ماه‌های اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ را منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که سه ماین تعبیه شده در جریان این سه ماه جمعیت هزاره‌ها و شیعه‌ها را هدف قرار داد.

این در حالی است که در ۱۳ اکتوبر، در شهر پلخمری، یک بمب‌گذار انتحاری مواد منفجره خود را در میان نمازگزاران شیعه در یک مسجد منفجر کرد که ۲۱ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

در همین حال، در ۲۶ اکتوبر، انفجار یک ماین تعبیه شده در داخل یک باشگاه ورزشی در دشت‌ برچی در غرب کابل، ۸ کشته و ۳۵ زخمی برجا گذاشت.

در هفت نوامبر نیز انفجار، یک بس مسافربری را دوباره در منطقه دشت برچی کابل هدف قرار داد که ۱۱ کشته و ۲۱ زخمی بر جا گذاشت.

گروه تروریستی داعش مسئولیت تمام این حمله‌ها را بر عهده گرفت.

در همین حال، در گزارش یوناما آمده است که در سه ماه اخیر سال ۲۰۲۳ «یک سلسله کشتارهای هدفمند علیه عالمان دینی شیعه در منطقه جبرئیل هرات نیز صورت گرفت».

این در حالی است که در ۲۲ اکتوبر، یک عالم شیعه به ضرب گلوله کشته شد. در ۲۳ نومبر، دو عالم دینی شیعه به ضرب گلوله کشته شدند؛ و در اول دسامبر نیز شش نفر (از جمله دو عالم دینی شیعه) کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حملات هرات را بر عهده نگرفته و عاملان آن ناشناخته باقی مانده‌اند.

در کابل اما طالبان با بازداشت و انتشار «اعترافات» چند شهروند شیعه و هزاره از جمله برخی اعضای ارتش پیشین، آن‌ها را مسئول انفجارهای دشت برچی معرفی کرده‌اند؛ اقدامی که واکنش‌های منفی گسترده مردم را برانگیخته و آن‌ها روایت طالبان را کذب خوانده‌اند.

مطالب مرتبط