کمیته حقیقت یاب عراق حمله ایران به این کشور را «غیرقابل توجیه» خواند

یک کمیته حقیقت یاب که متشکل از اعضای کمیته های امنیتی و دفاعی پارلمان عراق است در سفر به اقلیم کردستان حمله ایران به این کشور را غیر قابل توجیه خواند و آن را نقض حاکمیت ملی عراق دانست.

به گزارش رسانه های عراق، این هیأت که نمایندگانی از کمیته‌های امنیتی و دفاعی و همچنین روابط خارجی پارلمان عراق بود، دیشب و پس از سفر به اربیل برای بررسی حمله موشکی اخیر ایران به اقلیم کردستان در یک کنفرانس خبری ادعای ایران برای این حمله را «غیرقابل توجیه» دانست.

بر اساس این گزارش، رئیس این هیات همچنین گفت که این حق دولت فدرال عراق یا دولت اقلیم کردستان است که درباره هر موضوعی که مربوط به امنیت کشور باشد «به ویژه آنچه که ایران درباره وجود هسته‌های جاسوسی» اسرائیل یا سایر جنبش‌های خصمانه علیه همسایگان گفته است،‌ رسیدگی کند.

وی همچنین گفت که بغداد و تهران درباره مساله «مخالفان مسلح ایران یا دیگر کشورها» همکاری می‌کنند.

شامگاه دوشنبه ۲۵ دی ماه،‌ سپاه پاسداران پس از حمله موشکی به مناطقی در کردستان عراق در اطلاعیه‌های پی در پی از انهدام یک «مقر جاسوسی موساد» در اربیل کردستان عراق خبر داد ولی مقامات عراقی از جمله مشاور امنیت عراق این ادعا را رد کردند و به شدت این حمله را محکوم کردند.

در حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خاک اقلیم کردستان دست‌کم چهار نفر از جمله پیشرو دیزایی یک تاجر سرشناس و پرنفوذ کردستان عراق و دختر ۱۱ ماهه او کشته شدند.

یک روز پس از این حمله، پارلمان عراق از تشکیل یک کمیته پارلمانی برای بررسی ادعاهای ایران خبر داد.

گفتنی است که در واکنش به این حمله ایران، عراق سفیر خود در تهران را برای مشورت فراخواند و به کاردار ایران در بغداد یک یادداشت اعتراضی داد و گفت که علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

مطالب مرتبط