واکنش طالبان به گزارش یوناما: این نهاد از احکام اسلامی بی‌خبر است

طالبان در واکنش به گزارش اخیر یوناما در مورد وضعیت حقوق بشر در سه ماه اخیر سال ۲۰۲۳، این نهاد را متهم کرد که از احکام اسلامی  بی‌خبر است و به اعتقادات افغان‌ها توهین کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز دوشنبه(دوم دلو) بیانیه‌ای را نشر کرده و گفت گزارش اخیر یوناما نشان‌دهنده بی‌خبری این دفتر از احکام اسلامی است و در مواردی جنبه انتقادی بر احکام اسلامی دارد.

در این بیانیه آمده است طالبان برای تطبیق احکام شریعت اسلامی، «قربانی‌های بزرگی» داده و اکنون که حاکمیت در دست این گروه افتاده، باید تمامی موارد شریعت اسلامی را بر زنان و مردان تطبیق کند.

آقای مجاهد گفته حجاب زنان، وجود «محرم» همراه زنان، آمادگی شرعی برای آموزش و کار زنان، تطبیق مجازات شرعی از سوی محاکم و جلوگیری از انحراف فکری و عقیدتی در جامعه از وجایب یک حکومت اسلامی است.

به گفته سخنگوی طالبان اینکه دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) از موارد یاد شده انتقاد می‌کند و آنرا خلاف حقوق بشر می‌داند، این خود «توهینی بر باورها و اعتقادات یک ملت است».

در این بیانیه از سوی طالبان به یوناما توصیه شده است که با «ناآگاهی» بر «اعتقادات و ارزش‌های دینی مردم» توهین نکند.

ذبیح‌الله مجاهد در بیانیه خود نوشته است کارهایی که وزارت امر به معروف و نهی از منکر، دادگاه‌ها و یا «نهادهای اصلاحی دیگر» انجام می‌دهند، بعد از تحقیق و بررسی و با حکم رهبری طالبان انجام می‌شود که هم جنبه شرعی دارد و هم جنبه قانونی.

یوناما روز دوشنبه، دوم دلو، گزارشی از وضعیت حقوق بشری افغانستان در جریان ماه‌های اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ را منتشر کرد: گزارشی که به نظر می‌رسد خشم سخنگوی طالبان را برانگیخته است.

در گزارش یوناما آمده است که طالبان «زنان و دختران را عمدتا از منطقه هزاره‌نشین دشت برچی و برخی را در خیرخانه، که ساکنان آن عمدتا تاجیک‌اند، گرفتار کرده است».

همچنین در این گزارش آمده در ماه دسامبر یک محتسب طالبان، به یک زن مجرد در یک مرکز صحی گفته اگر ازدواج نکند کار خود را از دست خواهد داد.

یوناما به نقل از این مسئول وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان نوشته است که «کار کردن برای زن مجرد مناسب نیست».

نمایندگی ملل متحد در گزارش سه ماه اخیر ۲۰۲۳ که روز دوشنبه، دوم دلو منتشر شد، از اخراج دسته‌جمعی زنان از کار در برخی ولایات نیز خبر داده است.

در این گزارش آمده است که در ۲۲ اکتوبر، در ولایت ننگرهار، ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان حدود ۴۰۰ زن را از کار در یک فابریکه پروسس جلغوزه منع کرد، در حالی که مردان اجازه داشتند به کار خود ادامه دهند.

یوناما نوشته هیچ دلیلی برای این ممنوعیت ارائه نشده است.

مطالب مرتبط