ضمیر کابلوف: کشورهای همسایه افغانستان نشستی در اواخر جنوری برگزار می‌کنند

ضمیر کابلوف، نماینده روسیه برای افغانستان می‌گوید این کشور با چین، ایران و پاکستان نشستی را درباره افغانستان در اواخر جنوری برگزار خواهند کرد.

آقای کابلوف به خبرگزاری تاس گفت که اتحاذ آمادگی برای برگزاری این نشست جریان دارد.

به گفته وی تبادل حملات میان ایران و پاکستان بر برگزاری این نشست تاثیری نخواهد داشت.

با این حال او مشخص نکرد که این نشست در کدام شهر برگزار خواهد شد.

در گزارش خبرگزاری روسی تاس به نقل از ضمیر کابلوف آمده است: «تعامل با مقام‌های فعلی افغانستان به هدف ایجاد یک دولت فراگیر، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر» در دستور کار این نشست قرار خواهد داشت.

روشن نیست که در این نشست از طالبان هم دعوت خواهد شد یا خیر.

پیش از این ضمیر کابلوف از برگزاری نشستی تحت نظر سازمان ملل درباره افغانستان خبر داده بود و همچنین گفته بود فرمت مسکو درباره افغانستان در سال ٢٠٢٤ نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

در همین حال اخیرا نماینده‌ی ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل در دیدار با مقام‌های طالبان در مورد نشست کشورهای همسایه‌ی افغانستان گفتگو کرده و اعلام کرده بود که حکومت طالبان برای میزبانی از این نشست ابراز آمادگی کرده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان هم اعلام کرده بود که بر اساس توافق سرپرست این وزارت و نماینده‌ی ویژه ایران، قرار است نشست مشترک نمایندگان ویژه‌ی کشورهای منطقه در مورد افغانستان در کابل برگزار شود.

چهارمین نشست کشورهای همسایه‌ی افغانستان و روسیه در سمرقند ازبکستان برگزار شده بود. سه نشست دیگر به میزبانی، چین، ایران و پاکستان برگزار شده است

مطالب مرتبط