بازگشت بیش از ۵۰۰ هزار پناهجوی افغان از پاکستان در ۴ ماه

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) از بازگشت بیش از ۵۰۰ هزار پناهجوی افغان از پاکستان خبر داده و گفته که طی چهار ماه گذشته حدود ۵۰۰ هزار و ۲۰۰ پناهجوی افغان از پاکستان به‌گونه اجباری یا داوطلبانه به افغانستان برگشته‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) روز دوشنبه، دوم دلو، با نشر گزارشی اعلام کرد که در چهار ماه گذشته و پس از آغاز روند اخراج مهاجران افغان فاقد مدارک اقامت قانونی از پاکستان، دولت این کشور بیش از ۵۰۰ هزار مهاجر و پناهجوی افغان را اخراج کرده است.

دولت پاکستان اوایل اکتبر سال گذشته اعلام کرد که مهاجران افغان فاقد مدارک اقامت قانونی، یک ماه مهلت دارند تا پاکستان را ترک کنند. پس از پایان این مهلت، پلیس و نیروهای نظامی پاکستان عملیات گسترده‌ای برای بازداشت و اخراج اجباری مهاجران و پناهجویان در سراسر کشور راه‌اندازی کرد.

براساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ تا ۱۳ جنوری ۲۰۲۴، بیش از ۵۰۰ هزار و ۲۰۰ افغان از پاکستان اخراج شده و به افغانستان برگشته‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مسئولان سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داده است که بیشتر افغان‌های اخراج‌شده از پاکستان، پس از پایان مهلتی که‌ اسلام‌آباد اعلام کرده بود، به مرز افغانستان هجوم بردند و همزمان، پاکستان ده‌ها مرکز نگهداری مهاجران ایجاد کرد و افراد پس از بازداشت، به صورت موقت در این مراکز نگهداری می‌شدند.

همزمان با انتشار گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، خلیل‌الرحمان حقانی؛ وزیر مهاجرین طالبان، در دیدار با آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در کابل گفت که در یک ‌سال گذشته، یک میلیون مهاجر افغان به کشور خود برگشته‌اند.

حقانی مشخص نکرد که این مهاجران از کدام کشورها برگشته‌اند، اما بیشترین مهاجران افغان در ایران و پاکستان به‌سر می‌برند، و روند اخراج مهاجران افغان از این دو کشور در یک ‌سال گذشته تشدید شد.

بسیاری از مهاجران افغان در جریان بازداشت و اخراج از پاکستان، از بدرفتاری، سرقت دارایی‌ها و پول، تخریب خانه‌ها و جاگذاشتن اجباری اموال و لوازم در خانه‌های خود شاکی بودند.

ملا محمدحسن آخوند؛ نخست‌وزیر طالبان، نیز دسامبر ۲۰۲۳ با انتقاد از برخورد خشونت‌بار پولیس پاکستان با مهاجران افغان، گفت که در برخی مناطق پاکستان، نیروهای پولیس این کشور اموال و پول‌های افغان‌های مهاجر را سرقت کرده‌اند.

با وجود اعتراض‌های گسترده سازمان‌های حقوق بشری به پیامدهای اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان، این روند همچنان ادامه دارد و دولت این کشور می‌گوید که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر افغان که فاقد مدارک اقامت قانونی در پاکستان‌اند، باید به افغانستان برگردند.

یکی از نگرانی‌های عمده سازمان‌‌های حقوق بشری از اخراج مهاجران و پناهجویان افغان، قرار گرفتن آنان در معرض پیگرد، تهدید و آزار‌واذیت طالبان است.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز روز گذشته در گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان، آزارواذیت مهاجران افغان در پاکستان را تایید کرد و گفت: «برخی از افغان‌هایی که مجبور می‌شوند به کشورشان برگردند، ممکن است در معرض خطر آزارواذیت، پیگرد و بازداشت خودسرانه یا شکنجه و بدرفتاری قرار گیرند».

حکومت پاکستان پس از آن به اخراج اجباری مهاجران افغان اقدام کرد که حمله‌های تروریستی در این کشور افزایش یافت و نهادهای امنیتی پاکستان شواهدی مبنی بر مشارکت افغان‌ها در این حمله‌ها علنی کردند.

انوارالحق کاکر؛ نخست‌وزیر موقت پاکستان، یک هفته پیش در مصاحبه‌ای، اخراج مهاجران افغان فاقد مدارک قانونی را «یکی از بهترین تصمیم‌ها» خواند و گفت که این روند ادامه می‌یابد.

مطالب مرتبط