گزارشگران بدون مرز: دستگیری‌ خبرنگاران استراتژی طالبان برای سرکوب رسانه ها است

سازمان گزارشگران بدون مرز دستگیری‌ مکرر خبرنگاران افغان را استراتژی نفرت‌انگیز استخبارات طالبان برای ترساندن روزنامه‌نگاران و سرکوب رسانه‌ها خوانده و خواستار آزادی فوری خبرنگاران در بند شدند.

این سازمان روز سه‌شنبه(3دلو) در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از شروع موج جدید بازداشت‌ خبرنگاران گفته که استخبارات طالبان «در فاصله دو روز، سه خبرنگار را بازداشت کرده است».

این سازمان با تقبیح آن، خواستار آزادی فوری احسان اکبری، خبرنگار کیودو، یک رسانه جاپانی در کابل شده است.

اداره استخبارات طالبان روز ۲۷ جدی احسان اکبری دستگیر کردو پیش از آن، ماموران این اداره احمد جواد رسولی و عبدالحق حامدی، مالک و سردبیر خبرگزاری گردش اطلاعات را بازداشت کردند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود از مقام‌های طالبان خواسته تا از ممانعت کار اطلاع‌رسانی در افغانستان دست بردارند.

این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران با اشاره به قانون رسانه‌های افغانستان می‌گوید که هر گونه شکایت از روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها باید از طریق کمیسیون شکایت و نقض حقوق رسانه‌ها رسیدگی شده و از مداخله سایر ادارات در امور رسانه‌ها جلوگیری شود.

این در حالی است که طالبان از بازداشت خبرنگاران افغان دفاع کرده و برخی از این خبرنگاران را به وابستگی به کشورهای خارجی و انتقال اطلاعات به گروه های مخالف این گروه متهم کرده است.

براساس آمار گزارشگران بدون مرز، سه خبرنگار از آغاز سال ۲۰۲۳ در افغانستان کشته شده‌اند و سه تن دیگر در حال حاضر در بازداشت طالبان به سر می‌برند.

مطالب مرتبط