پارلمان ترکیه با عضویت سویدن در ناتو موافقت کرد

پارلمان ترکیه در یک رای‌گیری که مدت‌ها عقب افتاده بود درخواست سویدن برای پیوستن به ناتو را تصویب کرده‌ که گام مهمی در جهت عضویت این کشور در ناتو محسوب می‌شود.

سویدن در سال ۲۰۲۲ برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست داده بود، اما ترکیه در میان نزاعی با این کشور بر سر آنچه حمایت سویدن از جدایی‌طلبان کرد می‌خواند از تصویب آن خودداری کرد.

انتظار می‌رود که رای پارلمان در روزهای آینده به امضای رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه برسد.

به این ترتیب تنها عضو ناتو که تاکنون درخواست عضویت سویدن را تصویب نکرده مجارستان است.

اولف کریسترسون؛ نخست وزیر سویدن، با نشر پیامی در شبکه‌های اجتماعی گفته: «امروز ما یک گام به عضویت کامل در ناتو نزدیک‌تر شدیم.»

ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو نیز از رای ترکیه استقبال کرد و گفت که او برای تصویب درخواست سویدن در «اولین زمان ممکن» روی مجارستان حساب می‌کند.

مجارستان سویدن را به نگرشی خصمانه متهم کرده است. زُلتان کواچ؛ سخنگوی دولت مجارستان، در ماه مارچ مقام‌های سویدنی را به «تکیه زدن بر تخت در حال ریختن برتری اخلاقی» متهم کرد.

استکهلم پیشتر دولت مجارستان را به عقبگرد در زمینه اصول دمکراتیک اتحادیه اروپا متهم کرده بود.

در همین حال، نشانه‌های پیشرفت دیده شده است. ویکتور اوربان؛ نخست وزیر مجارستان، روز سه‌شنبه همتای سویدنی خود را برای گفتگوها به بوداپست دعوت کرد، و در نامه‌ای گفت که «دیالوگی فشرده‌تر می‌تواند به تقویت دوباره اعتماد کمک کند.»

توبیاس بیلستروم؛ وزیر خارجه سویدن، گفت که او «دلیلی» برای مذاکره با مجارستان «در این مقطع» نمی‌بیند، اما افزود که دو کشور «می‌توانند دیالوگ داشته باشند و در مورد مسائل بحث کنند.»

ترکیه تا ماه جون، زمانی که دو کشور به یک توافق رسیدند، تقاضای سویدن را مسدود کرده بود.

قانون‌گذاران ترک عصر سه‌شنبه با ۲۸۷ رای در مقابل ۵۵ رای به عضویت سویدن رای دادند که انتظار می‌رود اکنون به امضای رییس جمهور ترکیه برسد.

ترکیه استدلال کرده است که سویدن به پیکارجویان کرد پناه داده است و باید برای سرکوب گروه‌های شورشی مانند حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که آن را یک سازمان تروریستی می‌داند بیشتر بکوشد. اتحادیه اروپا و امریکا هم پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی شناخته‌اند.

ترکیه مثل همه اعضای ناتو – با ۳۱ عضو – امکان مسدود کردن عضویت کشورهای تازه در این پیمان نظامی را دارد.

اما سوید در ماه جون قوانین ضدتروریستی شدیدتری را وضع کرد که کمک مالی یا لجستیکی به گروه‌های تروریستی را غیرقانونی می‌کند.

سویدن و همسایه شرقی آن، فنلند که برای مدت‌های طولانی از نظر نظامی بی‌طرف قلمداد می‌شدند، در ماه می ۲۰۲۲ قصد خود برای پیوستن به ناتو را اعلام کردند. این چند ماه بعد از حمله تمام عیار نظامی روسیه به اوکراین بود.

فنلند رسما در ماه اپریل به ناتو پیوست که باعث شد طول مرزهای ناتو با روسیه دوبرابر شود.

مطالب مرتبط