متقی: با حضور یوناما به نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان نیازی نیست

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در دیدار با نمایندگان ١٠ کشور منطقه بار دیگر با تعیین نماینده جدید سازمان ملل برای افغانستان مخالفت کرده و گفت با حضور یوناما نیازی به تعیین نماینده جدید سازمان ملل نیست.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، روز چهارشنبه (۴ دلو) در شبکه اجتماعی اکس نوشت که در این دیدار بر افزایش و تداوم تعامل با این گروه تاکید شد.

وزیر خارجه طالبان در این دیدار از نمایندگان خارجی حاضر در این دیدار خواست که بر اساس «روایت منطقه‌محور» از فرصت‌های ایجاد شده در افغانستان استفاده شود.

طبق توضیح معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، امیرخان متقی از نمایندگان خواست که پیام این گروه را به کشورهای خود برسانند تا مشترکا از فرصت‌های جدید در منطقه به نفع حکومت‌ها استفاده کنند.

در این دیدار نمایندگان کشورهای روسیه، چین، ایران، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، هند، اندونزیا و ترکیه حضور داشتند.

تا اکنون هیچ یک از این کشورها طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند، اما بیشتر آن‌ها ارتباط سیاسی و اقتصادی خود را با این گروه ادامه داده‌اند.

پیش از این وزارت خارجه طالبان در واکنش به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل بارها تعیین نماینده ویژه برای افغانستان را اقدامی غیرضروری خوانده بود.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای در مورد افغانستان، از آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان خواسته که فرستاده ویژه‌ای جدیدی برای افغانستان تعیین کند.

این تصمیم سازمان ملل اگر چه با مخالفت طالبان روبرو شد اما استقبال مخالفان طالبان از جمله مقامات حکومت پیشین را به همراه داشت.

مطالب مرتبط