وزیر طالبان خط دیورند را «خیالی» خواند

وزیر سرحدات، اقوام و قبایل طالبان خط مرزی دیورند را خیالی خوانده و گفت افغانستان با پاکستان «مرز رسمی» ندارد.

ملا نورالله نوری، وزیر سرحدات، اقوام و قبایل طالبان در سفر به تورخم گفته است افغانستان با پاکستان «مرز رسمی» ندارد.

این مقام ارشد طالبان در سفرش به تورخم گفته: «ما با پاکستان خط دیورند خیالی داریم، نه مرز رسمی با آنها داریم، نه نقطه صفر خود را با پاکستان داریم. بین ما و آنان یک خط خیالی وجود دارد.»

این اظهارات می‌تواند به اختلافات و تنش‌های میان پاکستان و طالبان بیش از پیش دامن بزند.

دولت پاکستان دیورند را به‌عنوان مرز پذیرفته شده بین‌المللی میان دو کشور به رسمیت می‌شناسد. با این حال عمدتا دولت‌های بر سر کار در کابل از دیورند به‌عنوان «خط فرضی» نام برده‌ و اعتبار «مرز رسمی» میان دو کشور را زیر سوال برده‌اند.

وزیر سرحدات طالبان همچنین تأکید کرده است که این گروه در افغانستان در تلاش است تا برای مهاجران بازگشته از پاکستان تسهیلات فراهم کند.

در طول چند دهه گذشته، باشندگان دو طرف مرز می‌توانستند با شناسنامه و شناخت‌کارت پاکستانی به دو سوی مرز رفت‌وآمد کنند؛ اما در اواخر سال گذشته میلادی دولت پاکستان، همزمان با تصمیم اخراج گسترده مهاجران افغان، سیاست جدیدی را در تمام گذرگاه‌های میان دو کشور به اجرا گذاشت.

اسلام‌آباد اکنون عبور از گذرگاه‌ها را به داشتن ویزا و پاسپورت مشروط کرده است. تصمیمی که باعث شد اعتراضات گسترده‌ای در منطقه چمن ایالت بلوچستان پاکستان برگزار شود.

معترضان می‌گویند حکومت نمی‌تواند قبایل و خانواده‌ها را در دو سوی مرز از هم جدا کند اما حکومت تاکید دارد که رفت‌وآمد میان دو کشور باید قانونی شود و دیگر عرف سنتی گذشته قابل پذیرش نیست.

گفتنی است که دو روز قبل، رئیس ستاد ارتش پاکستان طی اظهارات تندی گفته بود که امنیت یک شهروند پاکستان از کُل افغانستان مهم‌تر است.

مطالب مرتبط